آیا گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در مغرب، به تشدید تنش با الجزایر منجر خواهد شد؟

آیا گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در مغرب، به تشدید تنش با الجزایر منجر خواهد شد؟
سه شنبه 28 تير 1401 - 17:01

آویو کوهاوی، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه برای اولین بار و در چارچوب تقویت همکاری های نظامی و امنیتی میان تل آویو و رباط، در سفری علنی وارد مغرب شد.

العالم نظرکده

احزاب و شخصیت های مغربی این دیدار را جنایت عادی سازی نظامی توصیف کرده و خواستار اعتراض علیه آن در مقابل پارلمان شدند. سفر کوهاوی به مغرب صرفاً یک سفر نمادین نیست، زیرا بیانگر روابط نظامی میان دو کشور پس از سالها روابط مخفیانه است، اگرچه همکاری آنها از دهه ها پیش آغاز شده بود. کما اینکه سفر کوهاوی عملی شدن منافع اشغالگران در گسترش روابط نظامی با مغرب است.

برخی کارشناسان نظامی معتقدند سفر آویو کوهاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به مغرب اولین سفر رسمی اعلام شده است، اما روابط اسرائیل و مغرب از دهه شصت آغاز شده است.

کارشناسان ‌افزودند: وقتی رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر و معاونانش برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی می‌روند، منظور؛ حمایت و توسعه این همکاری‌هاست، چرا که افسران مغربی برای آموزش به رژیم صهیونیستی خواهند رفت و این امکان وجود دارد که دانشکده مغرب ،افسران اسرائیلی را پذیرش کند و رژیم صهیونیستی تسلیحات تولیدی خود را با آموزش به مغرب ارائه دهد و روابط نظامی مراکش و اسرائیل توسعه خواهد یافت.

کارشناسان نظامی افزودند مغرب روابط بدی با الجزایر دارد و اسرائیل نیز به دلیل مواضع ملی الجزایر با این کشور دشمنی دارد و می خواهد از مغرب به عنوان سکویی برای ورود به شمال آفریقا استفاده کند. زمانی که کوهاوی درباره همکاری امنیتی و نظامی سخن می گوید منظورش این است که اسرائیل یک ایستگاه اطلاعاتی در شمال آفریقا به مرکزیت مغرب خواهد بود. کارشناسان تاکید کردند مغرب شکست خواهد خورد، زیرا افکار عمومی مغرب این عادی سازی را نمی پذیرد و دشمنی با الجزایر را افزایش می دهد

کارشناسان افزودند:رژیم صهیونیستی می خواهد از موقعیت استراتژیک، فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مغرب استفاده کند تا به آفریقا برسد و این هدف به نسبت هدف اصلی اش یعنی هدف گیری منطقه ، در مرحله دوم قرار دارد .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها