ائتلاف‌های جدید جهانی در سایه نژادپرستی غرب علیه روسیه

ائتلاف‌های جدید جهانی در سایه نژادپرستی غرب علیه روسیه
چهارشنبه 29 تير 1401 - 17:42

کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند که نژادپرستی غرب نسبت به روسیه به همگرایی کشورهای هدف سیاست‌های غرب کمک کرده، و نشست سه‌جانبه تهران یکی از نمودهای این همگرایی است.

العالم- نظرکده

کارشناسان می‌گویند روسیه انتظار داشت جنگ اوکراین را با سرعت یکسره کند ولی از موضع غرب و از تحریم‌های آن متعجب شد.

کارشناسان سیاسی می‌گویند نژادپرستی غرب در همگرایی کشورهایی از جمله ایران و چین با روسیه سهیم بوده است.

آنها با اشاره به نشست سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه در تهران، تأکید می‌کنند که روسیه به حمایت از مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهد به‌ویژه اینکه از ایران تضمین‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه در صورت احیای این توافق، تهران با مسکو در زمینه فروش نفت و گاز هماهنگ می‌شود.

کارشناسان عنوان کردند روسیه از بازگشت ایران به توافق هسته‌ای و پمپاژ انرژی و نفت به جهان و بی‌نیاز کردن بازار جهانی از انرژی روسیه نگران بود.

تحلیلگران افزودند ایران به آمریکا و اروپا اعتمادی ندارد زیرا آنها قابل اعتماد نیستند و ایران ائتلاف با روسیه را ترجیح می‌دهد.

به گفته کارشناسان، نشست سه‌جانبه تهران واکنش به سفر منطقه‌ای جو بایدن نبود بلکه این نشست پیش از سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان و فلسطین اشغالی برنامه‌ریزی‌شده بود با این حال، این نشست بر روند سفر بایدن تاثیر گذاشت و طرح ایجاد ائتلاف ناتوی عربی- اسرائیلی را با شکست مواجه خواهد کرد.

تحلیلگران سیاسی ایرانی احتمال دادند که ترکیه، به ویژه پس از مخالفت صریح رهبر انقلاب اسلامی با هرگونه عملیات نظامی علیه سوریه، تهدیدهای خود مبنی بر آغاز عملیات نظامی در سوریه را متوقف کند. از سوی دیگر، در صورت تحقق وعده‌های ایران، روسیه و سوریه درخصوص رفع نگرانی‌های ترکیه در شمال سوریه، آنکارا عملیات امنیتی خود در این منطقه را متوقف خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها