آیا «حسين الشيخ» جانشین «محمود عباس» خواهد شد؟!

آیا «حسين الشيخ» جانشین «محمود عباس» خواهد شد؟!
پنج‌شنبه 30 تير 1401 - 14:28

تحلیلگران امور فلسطین تاکید می کنند که این ملت فلسطین است که از طریق صندوق رای، رهبری آینده دولت فلسطینی را بر می گزیند.

العالم _ فلسطین

فارس الصرفندي خبرنگار شبکه العالم در رام الله در گزارشی تحلیلی از تحولات در تشکیلات خودگردان فلسطین نوشت: از زمانی که حسين الشيخ، دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین را در اختیار گرفت، نام وی بیش از همه در رسانه های سنتی و نیز در شبکه های اجتماعی به عنوان جانشین محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان مطرح می شود.

با این حال از زمانی که نام وی بر سر زبان ها افتاده، مخالت ها نیز با این جانشینی آغاز شده است. برخی به این علت مخالفند که او را اداره کننده پرونده روابط با تل آویو و نیز متهم به سوء استفاده از منصب خود می دانند. برخی هم به این علت با این موضوع مخالفند زیرا معتقدند در جنبش فتح کسانی هستند که شایستگی و توانایی بیشتری برای جانشینی محمود عباس دارند. در همین حال برخی هم ترجیح می دهند در انتظار بمانند زیرا وضع سلامت محمود عباس همچنان خوب است.

با این حال عده ای معتقدند حسین الشیخ این حق را دارد که خود را به عنوان جانشین محمود عباس مطرح کند چرا که سابقه مبارزه دارد و سال های طولانی در بازداشت به سر برده و علاوه بر این از حدود 13 سال قبل، در مسند مسئولیت در جنبش فتح بوده است.

با این حال آیا می توان گفت که الشیخ فاصله اندکی تا جانشینی محمود عباس دارد؟

به گفته تحلیلگران امور فلسطین، واقعیت پیچیده تر از آن است که عده ای گمان می کنند زیرا جانشینی ابومازن همانند جانشینی یاسر عرفات نخواهد بود. جانشینی در آن مرحله، جانشینی برای همه جایگاه هایی بود که با رفتن عرفات خالی مانده بود، اما در مرحله کنونی، سه جایگاه باید پر شود که عبارتند از ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین، ریاست تشکیلات خودگردان و ریاست جنبش فتح و به نظر می رسد جانشینان متعددند.

اما درمورد ریاست سازمان آزادی بخش، حسین الشیخ این ریاست را تا هنگام نشست شورای ملی یا مرکزی به عنوان کسی که صلاحیت های نخست را داراست، در اختیار خواهد گرفت تا به عنوان رئیس انتخاب شود، چه الشیخ باشد و چه فرد دیگری.

اما درمورد ریاست تشکیلات خودگردان، رئیس شورای قانونگذاری این ریاست را تا اجرای انتخابات مستقیم بر عهده خواهد گرفت و با توجه به اینکه شورای قانونگذاری با تصمیم دادگاه قانون اساسی تعطیل است، رئیس شورای ملی، ریاست تشکیلات خودگردان را تا هنگام اجرای انتخابات برعهده خواهد گرفت. همچنین با توجه به اینکه قانونگذاران و سیاستمداران با این تصمیم و تعطیلی شورای قانونگذاری مخالفند، این موضوع نیازمند بررسی بیشتر و گسترده تر است.

اما در جنبش فتح، ساز و کار داخلی این جنبش، رهبری این جنبش را تا هنگام برگزاری گردهمایی و کمیته مرکزی جدید، به دبیر کل کمیته مرکزی واگذار می کند، با این حال با وجود جانشین ریاست جنبش فتح که منصب جدیدی است، این امر نیازمند دقت و صرف وقت بیشتری است.

هم اکنون صحنه داخلی فلسطین نیازمند صبوری و مهلت بیشتر است به این معنی که هر جایگاهی از جایگاه های رهبری، مگر از طریق صندوق انتخابات، قابل تعیین نیست و در نتیجه این تصور که حسین الشیخ به زودی ریاست تشکیلات خودگردان را برعهده خواهد گرفت، بسیار عجولانه است و همان گونه که خود وی در یکی از دیدارها گفته است، اقدام یاسر عرفات در اجرای انتخابات برای ریاست و گردن نهادن وی در برابر صندوق رای، به این معنی است که هر کس برای جانشینی وی اقدام کند نیز باید به صندوق رای متعهد و ملتزم باشد.

موضوع دیگر که برخی به آن توجه نمی کنند، سازمان رقیب و قدرتمند جنبش فتح یعنی جنبش حماس است و بعید است این جنبش در هر گونه انتخابات در آینده غایب باشد زیرا تصمیم برای حضور در هرگونه انتخاباتی در آینده، از نظر رهبران حماس، تصمیمی استراتژیک است، بنابر این، این تصور که جانشیبنی محمود عباس برای مسئولان جنبش فتح تضمین شده است، تصور چندان درستی نیست.

البته شکی نیست که حسین الشیخ درصورت دارا بودن شرایط، این حق را دارد که نامزد هر منصبی شود، اما قطعی شدن آن وابسته به نظر و دیدگاه ملت فلسطین است که در انتخابات سال 2005 با نظارت و رسمیت بین المللی، به نفع محمود عباس رای داد و همچنین همین ملت فلسطین بود که چند ماه بعد، جنبش فتح را با انتخاب جنبش حماس مجازات کرد و رهبری دولت فلسطینی و نهاد قانونگذاری را به آن سپرد.

همچنین این ملت فلسطین است که در مقطعی به جنبش فتح رای می دهد و در مقطعی دیگر آن را کنار می گذارد و همین ملت فلسطین بود که جنبش حماس را در یکی از شهرها در انتخابات شهرداری ها برگزید و چند سال بعد در همان انتخابات، ضد آن رای داد، بنابر این هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که ملت فلسطین به چه کسی رای می دهد و به چه کسی رای نمی دهد پس همگان باید در برابر صندوق رای تسلیم باشند.

پربیننده ترین خبرها