سازمان ملل خواستار آتش بس طولانی مدت در یمن شد

سازمان ملل خواستار آتش بس طولانی مدت در یمن شد
پنج‌شنبه 30 تير 1401 - 22:06

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد: آتش بس طولانی و گسترده در یمن در راستای منافع مردم این کشور است.

العالم ـ یمن

هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای به ارائه آمار از آتش بس کنونی در یمن و چشم انداز تمدید آن پرداخت و گفت: آتش بس طولانی و گسترده، در راستای منافع مردم یمن است. این آتش بس همچنین زمینه ای برای ایجاد اعتماد بیشتر میان طرف ها و شروع بحث‌های جدی در مورد اولویت‌های اقتصادی و همچنین اولویت‌های امنیتی از جمله آتش‌بس فراهم می‌کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تاکید کرد: هدف نهایی، حرکت به سوی یک راه حل سیاسی است که به طور جامع به درگیری پایان دهد.

وی تصریح کرد: آتش‌بس تقریبا چهار ماه است که ادامه دارد و طولانی‌ترین دوره آرامش نسبی در بیش از هفت سال گذشته در یمن را به دنبال داشته که منجر به کاهش قابل توجه در تعداد تلفات غیرنظامیان شده است. با این وجود، هر دو طرف نگرانی‌های خود را در مورد نقض‌های ادعایی و حوادث در خطوط مقدم کرده‌اند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ادامه داد: در آغاز مذاکرات، هر دو طرف پیشنهاداتی را برای باز کردن جاده‌ها در تعز و سایر استان‌ها ارائه کردند که نشانه مثبتی از تمایل آنها برای مشارکت در مذاکرات بود.

گروندبرگ گفت که آخرین پیشنهاد سازمان ملل شامل بازگشایی سه جاده بود که توسط انصارالله ارائه شد. یک پیشنهاد دیگر هم مطرح شد که دولت یمن این پیشنهاد را پذیرفت اما انصارالله آن را نپذیرفت. اخیرا نیز طرفین اعلام کرده اند که قصد دارند برخی از جاده ها را به صورت یکجانبه باز کنند.

وی اظهار داشت که اقدامات یکجانبه به تنهایی برای تضمین عبور امن و پایدار غیرنظامیان در جاده هایی که از خطوط مقدم عبور می کنند، کافی نیست. طرفین باید با یکدیگر مذاکره، هماهنگی و ارتباط داشته باشند.

نماینده سازمان ملل ادامه داد: به عنوان بخشی از آتش بس، طرفین با دو پرواز تجاری در هفته بین صنعا، امان و قاهره در مصر موافقت کردند که در مجموع ۳۶ پرواز در طول دوره چهار ماهه خواهد بود. تاکنون ۲۰ پرواز رفت و برگشت بین صنعا و امان و یک پرواز رفت و برگشت بین صنعا و قاهره انجام شده است و این پروازها در مجموع بیش از ۸ هزار مسافر را جابجا کرده اند.

وی تصریح کرد: در این آتش‌بس توافق شد که در مدت چهار ماه ۳۶ نفت کش حامل سوخت وارد الحدیده شود. بین ۲ آوریل تا ۲۱ ژوئیه، ۲۶ نفت کش سوخت وارد بندر حدیده شده اند که حامل ۷۲۰ هزار و ۲۷۰ تن متریک مشتقات سوخت بوده اند. نفت کش های بیشتری در دست اقدام هستند. در کل سال ۲۰۲۱، ۲۳ کشتی سوخت با کمتر از ۴۷۰ هزار تن متریک وارد بندر حدیده شده بودند.

گروندبرگ تاکید کرد: از آنجایی که قیمت جهانی سوخت در حال افزایش است، اطمینان از ورود بدون مانع سوخت به یمن برای حمایت از خدمات ضروری بیش از گذشته اهمیت دارد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد آتش بسی از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شده است که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

پربیننده ترین خبرها