ویدیو/ نسخه کردی سلام فرمانده را کردهای فیلی عراق اجرا کردند/ ترکمن های آمرلی هم بیقرار سلام فرمانده شدند

ویدیو/ نسخه کردی سلام فرمانده را کردهای فیلی عراق اجرا کردند/ ترکمن های آمرلی هم بیقرار سلام فرمانده شدند
جمعه 31 تير 1401 - 08:29

این بار کردهای فیلی عراق امام زمان (عج) را در شهر «بلدروز» با حضور صدها خانواده کرد، عاشقانه صدا زدند و سلام فرمانده را به زبان کردی اجرا کردند در آمرلی عراق هم ترکمن های این منطقه یکصدا با سلام فرمانده هم آوا شدند.

العالم - عراق

روز پنجشنبه شهر بلدروز استان دیالی عراق مرکز تجمع کردهای فیلی آمده از بغداد، خانقین، بلدروز و مندلی بود و با خوانندگی «منیر قره لوسی» نسخه‌ای شیرین به زبان کردی از سرود سلام فرمانده ثبت شد.

سلام فرماندهدر بلدروز و میان جمع کردهای خونگرم فیلی که باشید، پرچم عراق، تصاویر مراجع عظام و پرچم‌های در اهتزاز سازمان افتخارآفرین حشد الشعبی را همه جای مراسم می‌بینید و تصویر دو فرمانده شهیدی که در دست‌هایشان است، اما پیش از آن در لوح سینه‌هایشان نقش بسته است؛ شهید حاج قاسم سلیمانی مجاهدی که حالا برای آنها نماد خلاصی عراقی‌ها از یوغ داعش است و ابومهدی المهندس که قلب‌هایشان همچنان برایش می‌تپد.

برای ایرانی‌ها که بارها سرود سلام فرمانده فارسی را شنیدهاند، شنیدن این سرود با گویش کردی فیلی در یک تنظیم هنرمندانه، هم قابل درک معنایی و هم جدید و جالب است.

«ابوذر روحی» خواننده سلام فرمانده فارسی هم برای دومین بار در عراق میهمان عراقی‌ها شده است و روز پنجشنبه دو اجرا در مناطق ترکمن نشین «آمرلی» و «تازه خرماطو» داشت؛ جاهایی که محل تجمع هزاران نفری ترکمن‌های استان‌های صلاح الدین و کرکوک شد.

این اجرای سرود ابوذر روحی از معراج شهید سلیمانی در حومه آمرلی آغاز شد، جایی که حاج قاسم سلیمانی پیش از آزادسازی آن با دوربین نگاهش می‌کرد و می‌گفت: من آمرلی نمی‌بینم، کربلای امام حسین (ع) را می‌بینم که در محاصره است.

سلام فرمانده«ابومصطفی الامامی» از پیشکسوتان نبرد علیه تروریسم و از یاران دو فرمانده شهید پیروزی، حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در بیان خاطره ای از روزهای سخت تابستان میلادی ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ شمسی) به ایرنا می‌گوید: وقتی در ارتفاعات «سلیمان بیک» مشرف بر آمرلی بودیم هنوز امکانات و تجهیزاتی نداشتیم. حتی دوربین نداشتیم. این ارتفاعات مقر عملیات آزادسازی آمرلی بود. یک دوربین خاص آوردند که قبل از عملیات آزادسازی از آن استفاده می‌کردیم. در حال نگاه از پشت دوربین به مختصات آمرلی و برنامه ریزی برای آزادسازی آن بودیم که حاج قاسم دوربین را از ما گرفت و گفت بگذارید من هم نگاهی بکنم. (با گریه می‌گوید) حاج قاسم به من گفت: من آمرلی نمی‌بینم بلکه کربلای امام حسین (ع) را می‌بینم که در محاصره است.

گریه امانش نمی‌دهد و می‌گوید: (حاج قاسم) بی تابانه می‌گفت آمرلی کربلای دوران شده است.

آمرلی شهری ترکمن نشین در شمال شرق استان صلاح الدین است که اکثریت جمعیت آن شیعه است و در جریان یورش داعش به عراق در سال ۹۳ به مدت ۸۹ روز کامل در محاصره قرار داشت و مردم این شهر با کمک نیروهای مقاومت به فرماندهی حاج قاسم و ابومهدی، تمام این مدت را با کمترین امکانات از سلاح و مواد غذایی و حتی آب نوشیدنی مقاومت کردند و تسلیم نشدند.

به گزارش ایرنا، شکست حصر آمرلی از جمله عملیاتی بود که سردار شهید قاسم سلیمانی شخصا حضور داشت و آن را فرماندهی کرد. محاصره کامل این شهر سرانجام با عملیات سراسری گروه‌های مقاومت عراقی و با هدایت مستشاران ایرانی و نیز حمایت هوایی ایران در روز ۳۱ اوت ۲۰۱۴ مصادف با ۹ شهریور ۱۳۹۳ پایان یافت.

حالا ۸ سال بعد از آن روزها، حاج قاسم شهید شده است اما از معراج شهید سلیمانی در آمرلی؛ جایی که شکست حصر این شهر کلید خورد، سرود سلام فرمانده را صدها کودک در بیعتی اینچنین با امام زمانشان (عج) زمزمه می کنند که «عهد می‌بندم روزی لازمت بشم؛ عهد می‌بندم حاج قاسمت بشم». اینجا در عراق فصل رویش جدید حاج قاسم‌ها و ابومهدی‌ها آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها