دادگاه عالی سازمان ملل، راه را برای رسیدگی کامل به پرونده نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا هموار کرد

دادگاه عالی سازمان ملل، راه را برای رسیدگی کامل به پرونده نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا هموار کرد
شنبه 1 مرداد 1401 - 09:38

دیوان بین‌المللی دادگستری اکنون به بررسی ماهیت پرونده نسل‌کشی اقلیت روهینگیا می‌پردازد.

العالم - آسیا
بنابر گزارش سی‌ان‌ان، یک دادگاه جهانی روز جمعه اعتراض میانمار به یک پرونده نسل کشی در مورد رفتار آن کشور با اقلیت مسلمان روهینگیا را رد و راه را برای رسیدگی کامل به این پرونده هموار کرد.
میانمار اکنون توسط حکومت نظامی اداره می‌شود که در سال 2021 قدرت را به دست گرفت. این کشور استدلال کرده بود که گامبیا، که این شکایت را مطرح کرده است، در دادگاه عالی سازمان ملل، که رسماً به عنوان دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) شناخته می‌شود، هیچ صلاحیتی برای مطرح کردن آن ندارد.
اما قاضی جوآن دونوگهو، رئیس دادگاه گفت همه کشورهایی که کنوانسیون نسل کشی 1948 را امضا کرده اند، می توانند و باید برای جلوگیری از نسل کشی اقدام کنند و دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.
او با خواندن خلاصه‌ای از حکم هیئت 13 قاضی، گفت: «گامبیا، به‌عنوان یک کشور عضو کنوانسیون نسل‌کشی، صلاحیت دارد.
دادگاه اکنون به بررسی ماهیت این پرونده می پردازد، روندی که سال ها به درازا خواهد کشید.
گامبیا در سال 2019، با حمایت سازمان همکاری اسلامی مشتمل بر 57 کشور، در طرحی با هدف پاسخگویی میانمار و جلوگیری از خونریزی بیشتر، موضوع روهینگیا را مطرح کرد.
داودا جالو، وزیر دادگستری گامبیا، بیرون از دادگاه گفت که از این تصمیم "بسیار خوشحال" است و اطمینان دارد این شکایت پیروز خواهد شد.
یک هیأت حقیقت یاب سازمان ملل به این نتیجه رسید که کمپین نظامی میانمار در سال 2017 که 730000 روهینگیا را به داخل کشور همسایه بنگلادش راند، شامل "اقدامات نسل کشی" بود.
میانمار نسل‌کشی را رد کرده و یافته‌های سازمان ملل را «مغرضانه و ناقص» خوانده است.
در حالی که تصمیمات دادگاه لاهه الزام آور است و کشورها عموماً از آنها پیروی می کنند، اما این نهاد هیچ راهکاری برای اجرای آنها در اختیار ندارد.
این دادگاه در یک تصمیم موقت در سال 2020 به میانمار دستور داد تا از روهینگیاها در برابر آسیب محافظت کند، یک پیروزی حقوقی که حق آنها را تحت قوانین بین‌المللی به عنوان یک اقلیت حمایت شده تثبیت کرد.

پربیننده ترین خبرها