زلال قرآن (1116)؛

مفهوم شریعت چیست؟

مفهوم شریعت چیست؟
يکشنبه 2 مرداد 1401 - 13:09

العالم - زلال قرآن

شریعت به معنی راه آشکار، طریقه خدایی، چنانکه در آیه 18 سوره جاثیه آمده:

« ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ»

ترجمه: (سپس ما تو را بر شریعت کامل در امر دین مقرر فرمودیم. تو آن را کاملا پیروی کن و هیچ پیرو هوای نفس مردم (مشرک) نادان مباش).

خداوند حکیم برای هر دینی شریعت خاص مقررفرموده است، که درادیان مختلف با توجه به استعدادها وقابلیت ها وترقی وتکامل جوامع بشری متفاوت بوده است، چنانکه دربخش دوم آیه 48 سوره مبارکه مائده آمده:

«... وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّـهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّـهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَـٰكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّـهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ»

ترجمه: (... وما این (قرآن عظیم) را به حق بر تو فرستادیم که تصدیق به درستی و راستی همه کتب که در برابر اوست نموده وبرحقیقت کتب آسمانی پیشین گواهی می‌دهد. پس حکم کن میان آنها به آنچه خدا فرستاد و در اثر پیروی از خواهش‌های ایشان حکم حقی که برتوآمده وامگذار، ما برای هرقومی از شما شریعت و طریقه‌ای مقرّرداشتیم، و اگر خدا می‌خواست همه شما را یک امت می ‌گردانید، و لیکن (این نکرد) تا شما را به احکامی که درکتاب خود به شما فرستاد بیازماید. پس به کارهای نیک سبقت گیرید، که بازگشت همه شما به سوی خداست و در آنچه اختلاف می ‌نمایید شما را به (حقیقت) آن آگاه خواهد ساخت).

وشریعت اسلام جامع همه شریعت های ادیان گذشته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها