تونس همچنان میان دموکراسی و استبداد

تونس همچنان میان دموکراسی و استبداد
دوشنبه 3 مرداد 1401 - 10:30

کارشناسان اعلام کردند: اختلاف درمورد قانون اساسی جدید تونس آزمونی برای احزاب سیاسی و میزان قدرت آنها برای بسیج مردم در موارد استثنائی است.

العالم _ تونس

کارشناسان امور تونس معتقدند اختلاف درمورد قانون اساسی جدید این کشور فراتر از اختلاف بر سر این قانون و در واقع آزمونی برای احزاب سیاسی و میزان قدرت آنها برای بسیج مردم و ارائه جایگزین در موارد استثنائی و درصورت تشدید اختلافات سیاسی است.

بر همین اساس چه بسا احزاب سیاسی در تونس پیش از این تصور می کردند که هرگاه ضرورت اقتضا کند، خواهند توانست با بسیج طرفداران خود، جریان آب را به نفع خود تغییر دهند اما با بروز اختلاف با قیس سعید رئیس جمهور منتخب و برآمده از دموکراسی بر سر قانون اساسی جدید، متوجه شدند که گویی در یک مسابقه فوتبال ثوپ می زنند در حالی که قوانین مسابقه را نمی دانند.

بر همین اساس احزاب مختلف سیاسی در تونس از جمله جنبش النهضه در آغاز، انتخاب قیس سعید را به فال نیک گرفتند و آن را براساس خواست مردم دانستند اما اندکی بعد خود را در مواجهه با پدیده ای جدید دیدند، یعنی رئیس جمهوری که قصد دارد قانون اساسی جدیدی را به رای بگذارد که تقریبا همه احزاب با وجود اختلافات فراوان بین آنها، آن را بر نمی تابند اما راهکاری قانونی برای مقابله با آن ندارند.

امروز قرار است قانون اساسی جدید و پیشنهادی قیس سعید به همه پرسی گذاشته شود و باید به انتظار نشست که جریان امور در تونس به چه سمتی خواهد رفت؛ تقویت دموکراسی یا غلبه دیکتاتوری؟

پربیننده ترین خبرها