العالم گزارش می دهد؛

گره پارلمان عراق پس از معرفی نامزد نخست وزیری + فیلم

دوشنبه 3 مرداد 1401 - 21:26

گره جدید در بحران سیاسی عراق پس از نامزدی محمد شیاع السودانی برای منصب نخست وزیری این کشور، انتخاب رئیس جمهوری است که بر سر آن اختلاف است.

العالم _ عراق

مدیر دفتر شبکه العالم در بغداد در گزارشی درباره تحولات عراق گفت پس از نامزدی محمد شیاع السودانی برای منصب نخست وزیری این کشور، بحران نامزدی رئیس جمهوری باقی می ماند.

به گفته مدیر دفتر شبکه العالم در بغداد، گام بعدی پس از اجماع چارچوب هماهنگی در معرفی محمد شیاع به عنوان نامزد نخست وزیری، درخواست برگزاری نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری، در ساعت ها یا روزهای آینده ارائه خواهد شد.

با توجه به اینکه چارچوب هماهنگی و هم پیمانانش نصف به علاوه یک کرسی های پارلمان را در اختیار دارند، انتخاب نخست وزیر آسان خواهد بود با این حال گره بحران سیاسی در عراق بر سر انتخاب رئیس جمهوری باقی می ماند که علت آن اختلاف احزاب کرد عراق بر سر معرفی نامزد ریاست جمهوری است.

حزب دموکرات کردستانی همچنان بر معرفی بیبر احمد به عنوان نامزد ریاست جمهوری اصرار دارد اما حزب اتحاد ملی کردستانی، برهم صالح را معرفی کرده است. بر همین اساس باید در پارلمان برای انتخاب یکی از این دو نامزد رای گیری شود که هر کدام آرای بیشتری به دست آورد، رئیس جمهور عراق خواهد بود.

این در حالی است که چارچوب هماهنگی همواره خواستار اتحاد کردها و دوری آنان از اختلاف بوده است.

به گفته مدیر دفتر العالم در بغداد، گره کار در همین مسئله نهفته است که آیا ائتلاف چارچوب هماهنگی با حزب ملی کردستانی و نمایندگان مستقل خواهند توانست دو سوم آرای نمایندگان را برای پیروزی برهم صالح برای ریاست جمهوری عراق به دست آورند یا خیر؟

پربیننده ترین خبرها