رویترز: ایالات متحده و طالبان در زمینه منابع مالی بلوکه‌شده افغانستان پیشرفت‌هایی داشته اند اما شکاف های بزرگ باقی مانده است

رویترز: ایالات متحده و طالبان در زمینه منابع مالی بلوکه‌شده افغانستان پیشرفت‌هایی داشته اند اما شکاف های بزرگ باقی مانده است
سه شنبه 4 مرداد 1401 - 13:42

حدود 9 میلیارد دلار ذخایر مالی افغانستان در خارج از این کشور نگهداری می‌شود.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، سه منبع آگاه به رویترز گفتند مقامات ایالات متحده و طالبان پیشنهادهایی را برای آزادسازی میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور مبادله کرده اند؛ موضوعی که به پیشرفت در تلاش ها برای کاهش بحران اقتصادی افغانستان اشاره دارد.

با این حال، به گفته دو منبع، اختلافات چشمگیری بین طرفین باقی مانده است؛ از جمله امتناع طالبان از جایگزینی منصوبان ارشد سیاسی بانک که یکی از آنها همانند چندین نفر از رهبران طالبان تحت تحریم های ایالات متحده است.

برخی کارشناسان گفتند که چنین اقدامی به بازگرداندن اعتماد به این نهاد کمک می کند و مانع از مداخله طالبان در امور مرتبط با آن می شود.

یک منبع دولتی طالبان که نخواست نامش فاش شود، گفت در حالی که طالبان مفهوم و ضرورت صندوق امانی را رد نمی کند، اما با پیشنهاد ایالات متحده برای کنترل شخص ثالث بر این صندوق که ذخایر برگشتی را نگهداری و مدیریت می کند، مخالف است.

به گفته یک منبع آمریکایی که او نیز نخواست نامش فاش شود، آمریکا در حال مذاکره با سوئیس و سایر طرف‌ها در مورد ایجاد مکانیزمی است که شامل صندوق امانی باشد؛ ساختاری که پرداخت‌های آن با کمک یک هیئت بین‌المللی تعیین می‌شود.

این منبع آمریکایی افزود که یک مدل ممکن می تواند صندوق امانی بازسازی افغانستان باشد؛ صندوقی که توسط بانک جهانی اداره می شود تا کمک های خارجی را به کابل دریافت کند.

شاه محرابی، استاد اقتصاد افغان-آمریکایی که عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان است، در این خصوص گفت: «هنوز توافقی حاصل نشده است.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده و وزارت امور خارجه فدرال سوئیس از اظهار نظر خودداری کردند. بانک مرکزی افغانستان نیز به درخواست ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد.

از زمانی که طالبان در ماه اوت گذشته کابل را تصرف کرد و به حضور 20 ساله آمریکا و متحدانش در افغانستان پایان داد، حدود 9 میلیارد دلار ذخایر مالی در خارج از افغانستان نگهداری می شود، از جمله 7 میلیارد دلار در ایالات متحده.

دولت‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشری طالبان را به نقض حقوق بشر از جمله قتل‌های غیرقانونی در جریان شورش و پس از آن متهم کرده‌اند و به گفته آنها، این جنبش از زمان به دست گرفتن مجدد قدرت، آزادی زنان را محدود کرده است.

جامعه بین المللی از این گروه می خواهد که پیش از به رسمیت شناخته شدن قطعی آن، سابقه خود را در زمینه حقوق زنان و سایر مسائل بهبود بخشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها