بیم و امیدها درباره پیشنهاد جدید اروپایی‌ها

بیم و امیدها درباره پیشنهاد جدید اروپایی‌ها
پنج‌شنبه 6 مرداد 1401 - 13:57

تحلیلگران انگلیسی تاکید می کنند که طبق پیش نویس راه حل پیشنهادی جوزف بورل درمورد توافق هسته ای ایران، عزم اروپایی ها برای به حرکت درآوردن چرخ این توافق جدی است هرچند باید در عمل به اثبات برسد.

العالم - ایران / سیاسی

جوزف بورل وزیر خارجه اتحادیه اروپا آن گونه که خود می گوید، پیش نویس راه حلی را درمورد برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرده است.

وی از همه طرف‌ها خواسته است به منظور پذیرش این پیش‌نویس، در مذاکرات وین شرکت کنند تا از بحرانی خطرناک آن گونه که وی گفته است، پیشگیری شود.

راه حل جوزف بورل شامل برداشته شدن یکباره تحریم ها ضد ایران برای احیای توافق هسته ای است.

ناظران معتقدند هشدار جوزف بورل، در چارچوب واداشتن طرف ها به سمت توافق درمورد برنامه هسته‌ای ایران است که اروپایی ها نیز برای تحقق آن اصرار دارند.

آنان تاکید می کنند که اشکال پیش نویس بورل این است که چیز جدیدی ارائه نکرده است بلکه تلاشی از طرف اروپایی ها برای تشویق ایران به پذیرش چیزی است که آمریکا می خواهد. اشکال آن این است که ایرانی ها یا باید آن را بپذیرند یا با تحریم های بیشتر روبرو شدند.

ناظران تاکید می کنند که بورل بر دو ایده تمرکز کرده است؛ نخست اینکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شخصا تضمین دهد که آمریکا یکجانبه از توافق خارج نخواهد شد، موضوعی که با وجود ساختار قانون اساسی آمریکا فایده ای ندارد و دوم اینکه ملت ایران را تشویق کند تا به دولت خود فشار آورد تا توافق را بپذیرد.

بر همین اساس تاکید بورل بر «بهترین راه حل ممکن» به این معنی است که ایران باید حقوق خود را فراموش کند تا توافق خوبی به دست آید.

مسئولان ایرانی به همین علت اعلام کردند که پیشنهاد وزیر خارجه اتحادیه اروپا چیز جدیدی ندارد و این، حق جمهوری اسلامی ایران است تا در زمینه های علمی از انرژی هسته ای صلح آمیز بهره ببرد.

آنان تاکید کرده اند که اراده آمریکا، هم بر پیشنهاد کنونی اروپایی ها که بورل ارائه کرده و هم بر همه مذاکرات پیشین، سایه انداخته است و آمریکا نمی خواهد که ایران پیشرفت کند و به قدرتی صنعتی و پیشرفته در منطقه تبدیل شود.

مسئولان ایرانی تصریح کرده اند که رهبران این کشور آمریکا را در زمینه های مختلف آزموده اند و به همین علت اعتمادی به آمریکایی‌ها ندارند و در نتیجه بر خواست خود مبنی بر دستیابی به انرژی هسته‌ای و تکنولوژی جدید و نیز قانونی بودن حق خود در استفاده از آن دو اصرار می کنند.

نکته عجیب این است که تحلیلگران انگلیسی تاکید کرده اند که از متن رسمی پیش نویس پیشنهادی بورل اطلاع ندارند و از طریق مقاله روزنامه فایننشال تایمز انگلیس از آن آگاه شده اند.

آنان ادعا کرده اند که طبق این مقاله، بورل به همه سوالاتی که بر سر راه توافق هسته ای مانع ایجاد کرده، به طور واضح پاسخ داده است.

به گفته آنان، طبق پیش نویس راه حل پیشنهادی بورل، توافق هسته‌ای فقط به موضوع هسته‌ای می پردازد که به این معنی است که بورل همه مطالبات پیشین آمریکا، اسرائیل و برخی از عرب ها را کنار گذاشته است که تلاش می کردند موضوعات دیگر مانند موضوع موشک های بالستیک یا نقش منطقه ای یا نقش هم پیمانان ایران را وارد آن کنند.

طبق مقاله فایننشال تایمز، جوزف بورل خواستار آن شده است که همه تحریم های ایران برداشته شود و این نشان می دهد که بورل اذعان کرده است که تحریم‌های آمریکا خارج از توافق هسته‌ای است و باید لغو شود.

تحلیلگران انگلیسی به این موضوع هم اشاره کرده اند که گام مهم در پیشنهاد بورل، تضمین آمریکا در این مورد است که این کشور بار دیگر همانند دوران ترامپ از توافق خارج نشود و آن گونه که در پیشنهاد بورل آمده، درمورد این موضوع از طرف بایدن و برخی جهات آمریکایی که از آنان نام برده نشده، اطمینان داده شده است.

تحلیلگران یاد شده با این حال تاکید می کنند که بنابر متن پیشنهادی بورل، عزم اروپایی ها برای به حرکت درآوردن چرخ توافق هسته ای جدی است هرچند باید در عمل به اثبات برسد.

پربیننده ترین خبرها