به رغم هشدارهای چین؛

دعوت پلوسی از اعضای کنگره برای سفر به تایوان

دعوت پلوسی از اعضای کنگره برای سفر به تایوان
پنج‌شنبه 6 مرداد 1401 - 13:59

به رغم هشدارهای چین درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، وی از دیگر قانونگذاران کنگره برای همراهی با او در این سفر دعوت کرده است.

العالم - امریکا

در حالی که هشدارهای چین به آمریکا درباره تایوان علنی و تند شده است، خبرها حاکی از آن است که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از اعضای کنگره برای سفر به تایوان دعوت کرده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان همچنان ادامه دارد و یک رسانه آمریکایی به نقل از دستیار این قانونگذار ارشد هم حزبی دولت جو بایدن خبری تازه منتشر کرد.

وبگاه «هیل» که تمرکز اصلی آن خبرهای مربوط به کنگره (مجالس سنا و نمایندگان) آمریکا است، گزارشی درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان منتشر کرد.

طبق این گزارش، یکی از دستیاران نانسی پلوسی خبر داد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دیگر اعضای کنگره این کشور برای همراهی با او در سفر به تایوان دعوت به عمل آورده است.

«مایکل مک کال» عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از جمله افراید است که نانسی پلوسی او را برای سفر به تایوان دعوت کرده است.

سخنگوی مایکل مک کال قانونگذار حوزه انتخابیه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که مک کال به دلیل مشغله و تعهداتی که قبلا به آنها دمتعهد شده است، قادر به همراهی نانسی پلوسی در سفر به تایوان نخواهد بود.

«لزلی شد» سخنگوی عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: «او (مایکل مک کال) معتقد است که رئیس مجلس یا هر مقام آمریکایی دیگر در صورت تمایل باید بتواند از تایوان بازدید کند».

شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» اولین رسانه‌ای بود که خبر دعوت نانسی پلوسی از دیگر اعضای کنگره برای انجام سفر به تایوان را منتشر کرد که از جمله آنها «گرگوری میکس» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است.

وبگاه هیل در گزارش خود نوشت: « اطلاعات درباره سفر رئیس مجلس و اعضای کنگره اغلب به دلیل نگرانی‌های امنیتی به شدت محرمانه است و دفتر (نانسی) پلوسی رسما سفر او به تایوان را تایید نکرده است».

انتشار خبرها درباره دعوت نانسی پلوسی از دیگر قانونگذاران کنگره آمریکا برای سفر به تایوان در شرایطی انجام شده که پیش از این مقام‌‎های چین به صورت خصوصی و علنی درباره این سفر به شدت هشدار داده‌اند.

وزارت خارجه چین در هشداری تند به آمریکایی‌ها سفر نانسی پلوسی به تایوان را به چالش کشیدن خط قرمز چین» خواند و اعلام کرد که چنین اقدامی «با اقدامات متقابل قوی مواجه خواهد شد».

مایکل مک کال عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با وبگاه هیل اعلام کرد که او از سفر قانونگذاران کنکره به تایوان حمایت می‌کند.

این قانونگذار کنگره البته به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی از قبیل ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نقل و قول کرد که آنها گفته‌اند انجام چنین سفری «می‌تواند به طور بالقوه اقدامی خطرناک باشد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراَ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

طی روزهای اخیر مقام‌های مختلف چین به آمریکایی‌ها درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هشدار داده‌اند و این هشدارها همچنان ادامه دارد

فارس

پربیننده ترین خبرها