سفر اروپایی بن‌سلمان؛ منافع مشترک و رایزنی درباره پرونده‌های مهم!

سفر اروپایی بن‌سلمان؛ منافع مشترک و رایزنی درباره پرونده‌های مهم!
شنبه 8 مرداد 1401 - 13:20

محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در اولین سفر اروپایی خود، مورد استقبال گرم مقامات در یونان و فرانسه قرار گرفت، در حالی‌که سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرده که واقعیت‌های سیاسی بر بدیهیات غلبه کرده تا وجهه این شاهزاده قاتل ترمیم شود.

العالم- نظرکده

ناظران سیاسی تأکید دارند: واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا و صهیونیسم جهانی کار بسیار خطرناکی را به ولیعهد سعودی محول کرده اند و او نشانه هایی از آمادگی خود برای رفتن تا پایان راه حتی اگر به قیمت از بین رفتن هویت اسلامی پادشاهی سعودی تمام شود، ارائه کرده است.

این کارشناسان با اشاره به اینکه بن سلمان از ابتدا از حمایت صهیونیست‌ها و غرب برخوردار بوده است و او دستورات را هرچند اشتباهاتی در آنها باشد اجرا می‌کند، تأکید کردند که وظیفه‌ای به بن سلمان محول شد که موضوع قتل جمال خاشقجی و کشته شدن مخالفان در زندان‌ها به رهبری مدافع ارشد حقوق بشر دکتر عبدالله الحمید و علمای ارشد مانند شیخ حسن فرحان مالکی و دیگران، در برابر آن بسیار کوچک است.

این کارشناسان ابراز عقیده کردند: در ابتدای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد نحوه برخورد با بن سلمان بحث و جدل وجود داشت و این مناقشه به حدی رسید که شما نمی توانید محمد بن سلمان را از سمتش کنار بگذارید و دست از حمایتش بردارید، آنگونه که بایدن در سخنرانی انتخاباتی خود عنوان می‌کرد؛ زیرا این پیام بدی برای بقیه دیکتاتوری‌های عربی خواهد بود که ما آنها را پشتیبانی می‌کنیم.

این کارشناسان با بیان اینکه غرب در انتظار تبدیل جایگاه محمد بن سلمان به پادشاهی برای برخورداری از مصونیت دیپلماتیک سران کشورها است، تاکید کردند: سفر بن سلمان به فرانسه مقدمه‌ای برای سفر به ایالات متحده آمریکا است.

از سوی دیگر، مسئولان یمنی تأکید می‌کنند چشم طمع سعودی و فرانسه به ثروت‌های یمن را نباید فراموش کرد؛ شرکت‌های فرانسوی در حضرموت مستقر هستند و نیروهای سعودی وارد این استان شده‌اند. فرانسه و سعودی برای تقسیم ثروت‌های یمن میان خودشان بایستی موضعی یکسان اتخاذ کنند از سوی دیگر فرانسه ارتش سعودی را در جنگ علیه یمن مجهز به سلاح می‌کند.

آنها اشاره می‌کنند فرانسه بعد از آنکه به سهمی از ثروت‌های یمن دست یافت از رژیم سعودی حمایت می‌کند.

به گفته مسئولان یمنی، محور اصلی مذاکرات محمد بن سلمان و امانوئل مکرون در پاریس، نفت، بازار جهانی نفت، افزایش تولید نفت و از سرگیری فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان بوده است.

پربیننده ترین خبرها