انگلیس به اشتباه خود در روند انتقال شهروندان افغانستانی اعتراف کرد

انگلیس به اشتباه خود در روند انتقال شهروندان افغانستانی اعتراف کرد
شنبه 8 مرداد 1401 - 15:22

گاردین گزارش داد که وزارت خارجه انگلیس اگر چه به اشتباهات خود در روند تخلیه شهروندان افغانستان در عملیات فرودگاه کابل اعتراف کرده، اما گفته است که قادر به پذیرش مهاجران جدید از افغانستان نیست.

العالم - اروپا
وزارت خارجه انگلیس ضمن اعتراف به اشتباه خود در روند خروج مهاجران افغانستان اعلام کرد که قادر به پذیرش مهاجران جدید نیست.

گاردین گزارش داد که وزارت خارجه انگلیس اگرچه به اشتباهات خود در روند تخلیه شهروندان افغانستان در عملیات فرودگاه کابل اعتراف کرده، اما گفته است که قادر به پذیرش مهاجران جدیدی از افغانستان نیست.

وزارت خارجه انگلیس با بیان اینکه به دنبال دادن امید واهی به مهاجران افغانستان برای سفر به این کشور نیست، افزود: در حال حاضر شواهدی برای در خطر بودن جان افرادی که با بخش غیرنظامی نیروهای انگلیس در افغانستان همکاری داشتند وجود ندارد.

به گفته این وزارتخانه، تنها افرادی که با بخش نیروهای نظامی همکاری کردند در معرض خطر هستند.

اما گاردین برخلاف اظهارات مقامات انگلیس در ادامه گزارش خود مدعی شده در گفت‌وگو با برخی از شهروندان افغانستان که با بخش غیرنظامی نیروهای این کشور همکاری داشتند در معرض خطر مرگ از سوی طالبان قرار داند و این افراد می‌گویند که برخی از اعضای خانواده آنها به دلیل همکاری با انگلیس مجازات شدند.

وزارت امور خارجه انگلیس همچنین خاطرنشان کرد که در اولویت‌بندی خروج مهاجران افغانستان که با بخش غیرنظامی نیروهای خارجی همکاری داشتند نیز مشکلاتی وجود داشته و این اولویت‌بندی به درستی انجام نشده است.

همچنین مقامات انگلیس دلیل کندی بررسی پرونده‌های اتباع افغانستان را حجم بالای درخواست‌ها عنوان کرده و اعلام کردند که تاکنون تنها 5 هزار مهاجر افغانستانی وارد انگلیس شده و این در حالی است که 15 هزار نفر در زمان بحران فرودگاه کابل از افغانستان خارج شدند.

وزارت خارجه انگلیس همچنین در ادامه افزود که تلاش این کشور برای تغییر نظر مقامات آمریکا در راستای بازنگری در عدم خروج نیروهای خارجی موفق نبوده و این کشور مجبور شده است نیروهای انگلیس را از افغانستان خارج کند.

گاردین افزود: این اظهارات در شرایطی است که مقامات انگلیس هفته گذشته با 30 کشور دیگر در تاشکند با مقامات طالبان در یک نشست بین‌المللی حضور داشتند.

این در حالی است که وزارت خارجه انگلیس همچنین ضمن مخالفت درباره آزادسازی منابع ارزی افغانستان اعلام کرده که به دلیل اینکه در حال حاضر افرادی که بانک مرکزی افغانستان را در کنترل دارند، تحت تحریم قرار داشته و افرادی هستند که در زمینه مسائل مالی تخصص ندارد، نباید منابع ارزی از سوی آمریکا آزاد شود.

روند توقف پذیرش مهاجران افغانستانی از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر تا جایی ادامه پیدا کرد که چندی پیش رسانه‌های کانادا اعلام کردند که دولت این کشور در سکوت روند پذیرش مهاجران افغانستان را متوقف کرده است.

به نوشته سی‌بی‌سی نیوز، اگرچه پیش از این دولت کانادا اعلام کرده بود که 40 هزار مهاجر افغانستان را پذیریش خواهد کرد، اما در حالی که تاکنون تنها برای 20 هزار نفر ویزا صادر شده، دولت این کشور روند بررسی درخواست‌های جدید مهاجران افغان را متوقف کرده است.

انگلیس: با طالبان تعامل می‌کنیم

پیش از این انگلیس اعلام کرده بود که سیاست خود نسبت به طالبان را تغییر داده و با این گروه وارد تعامل خواهد شد.

در این راستا «هوگو شورتر»، کاردار سفارت انگلیس در کابل در نمایندگی این کشور در دوحه گفته بود که «انگلیس از هیچ‌کس، از جمله اتباع افغان که به‌دنبال دستیابی به تغییر سیاسی از طریق خشونت یا هرگونه فعالیتی که خشونت را برای اهداف سیاسی تحریک می‌کند، در افغانستان حمایت نمی‌کند».

به گزارش فارس، کاردار سفارت انگلیس همچنین تاکید کرد که کشورش اجازه نخواهد داد از خاک آن برای تغییر سیاسی از طریق خشونت در افغانستان برنامه ریزی یا مورد استفاده قرار گیرد.

شورتر اضافه کرده که برای ارتقای صلح و ثبات، ارائه حمایت‎‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و رسیدگی به نگرانی‌های مشترک در مورد امنیت، هیچ جایگزینی برای تعامل با طالبان وجود ندارد و این اقدامی است که انگلیس در حال انجام آن می‌باشد.

پربیننده ترین خبرها