تنگنای آمریکا و ائتلاف متجاوز در یمن

تنگنای آمریکا و ائتلاف متجاوز در یمن
دوشنبه 10 مرداد 1401 - 12:27

تحولات یمن هم زمان با شرایط بی ثبات جهانی بیش از پیش گزینه های حکومت های استکباری را در یمن محدود کرده است. 

العالم _ یمن

دولت یمن در صنعاء در حال ترسیم موضع کلی خود در برابر تمدید آتش بس موقت است و سفر هیئت عمانی به صنعاء نیز در راستای همین هدف ارزیابی می شود.

ناظران امور یمن سوالاتی را درباره پیام هیئت عمانی و چگونگی تمدید آتش بس براساس تجربه چهار ماهه مطرح می کنند.

به گفته ناظران، جو بایدن در سفر منطقه ای اخیر خود به منطقه به گونه ای رفتار کرد که گویی آتش بس در یمن موفق بوده و به نتایج مورد نظر رسیده است.

این در حالی است که نخبگان یمنی معتقدند تلاش ها برای تمدید آتش بس نشانه تنگنای آمریکا و محدود بودن گزینه های آن در یمن است که منطقه ای استراتژیک و حساس است.

تحولات در یمن با شرایط بی ثبات جهانی همراه شده است که بیش از پیش گزینه های حکومت های استکباری را از جمله در یمن محدود می کند هرچند در این میان باید حقوق مردم انقلابی یمن در اولویت باشد.

آنچه بسیاری از آن اطلاع ندارند، این است که سفر هیئت عمانی به صنعاء در حالی صورت می گیرد که مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن از به حضور پذیرفتن هانس گرونبرگ نمایده سازمان ملل امتناع کرد.

با این حال بدون در نظر گرفتن این موضوع، یک سناریو درباره پیام رسیدن هیئت عمانی به صنعاء یک روز مانده به پایان آتش بس موقت، این است که پیشنهادهای مطرح شده درباره مسائل انسانی و اقتصادی به مرحله ای رسیده اند که رهبران یمنی باید درباره تمدید آتش بس تصمیم نهایی را بگیرند.

سناریوی دوم این است که مذاکرات همچنان بین تعیین ساختار جدید برای تمدید آتش بس یا تمدید آن براساس ساختار موافقت نامه پیشین معلق مانده است و پیش بینی می شود هیئت عمانی تحت فشار طرف های خلیجی و غربی ماموریت دارد تا از رهبران یمنی بخواهد با تمدید آتش بس طبق ساختار پیشین موافقت کنند هرچند چنین سناریویی به این معنی نیست که برادران عمانی بدون توجه به اوضاع انسانی بیش از 25 میلیون یمنی، تسلیم چنین فشارهایی شوند.

بر همین اساس پیش بینی می شود هیئت یمنی با پیامی صنعاء را ترک کند که ائتلاف متجاوز و حامیان غربی آن را در شرایطی قرار دهد تا به حقوق ملت یمن احترام بگذارند و خواسته های بر حق آن را اجابت کنند که به معنای تمدید طولانی تر آتش بس اما با ساختار جدید است.

آنچه به ملت یمن در این باره اطمینان می دهد، پایداری رهبران یمن به ویژه دوراندیشی عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن است.

پربیننده ترین خبرها