رویترز: ۴ کشتی جنگی آمریکا در آب‌های شرق تایوان مستقر شدند

رویترز: ۴ کشتی جنگی آمریکا در آب‌های شرق تایوان مستقر شدند
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 15:07

همزمان با افزایش احتمال سفر نانسی پلوسی به تایوان و گمانه‌زنی‌ها درمورد زمان احتمالی این سفر، یک مقام نیروی دریایی ایالات متحده از استقرار ۴ کشتی جنگی آمریکایی از جمله یک ناوهواپیمابر در آب‌های شرقی تایوان خبر داد.

العالم - امریکا

این مقام نیروی دریایی آمریکا ضمن اعلام این خبر افزود: ناو هواپیمابر رونالد ریگان از آب‌های جنوبی دریای چین عبور کرده و درحال حاضر در آب‌های فیلیپین در شرق تایوان و جنوب ژاپن مستقر است.

وی با بیان این ادعا که این تجهیزات جنگی آمریکا آماده پاسخ به هرگونه خروجی (از سفر احتمالی پلوسی به تایوان) هستند، مدعی شد که این اقدامات آمریکایی‌ها عادی و طبیعی هستند.

این در حالی است که این گونه اقدامات واشنگتن قطعا موجب تشدید تنش ها در منطقه خواهد شد.

براساس اعلام برخی رسانه ها، پلوسی به عنوان منتقد دیرینه چین قرار است تا ساعاتی دیگر به تایپه پایتخت تایوان سفر کند. بنابر اظهارات آمریکایی‌ها،‌ این سفر تحت تاثیر «قدرت نمایی‌های» چین قرار نخواهد گرفت.

خبر استقرار این کشتی‌های جنگی آمریکایی در حالی منتشر شده است که نشانه‌های فعالیت‌های نظامی پیش از سفر احتمالی پلوسی به تایپه در دو طرف تنگه تایوان به چشم می‌خورد.

بنابر گزارش رسانه‌ها، با افزایش احتمال سفر پلوسی به تایوان، ساعاتی پیش جنگنده های چین بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآمدند. همچنین، چند فروند کشتی جنگی چین نیز در آبهای منطقه مستقر شدند.

چین بارها درمورد سفر پلوسی به تایوان هشدار داده است، اما آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که تحت تاثیر این هشدارها قرار نمی گیرد.

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را بخشی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش جنگ افزار نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها