کسی از جنگ اتمی جان سالم به در نمی برد

کسی از جنگ اتمی جان سالم به در نمی برد
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 18:21

در سال‌های اخیر، به‌ ویژه پس از شروع بحران روسیه و اوکراین، جهان در وضعیتی غیرقابل تحمل قرار دارد.

العالم – کشکول

کارشناسان معتقدند که معمولا خطر شامل کشورهایی می شود که در یا نزدیک کانون تنش زندگی می کنند، مانند اروپای شرقی که نزدیک منطقه جنگ روسیه علیه اوکراین قرار دارد.

به همین دلیل اروپا امروز به خاطر تشدید تنش میان کشورهای بزرگ که دارای زرادخانه‌های تسلیحات مرگبار مخرب هستند، در حالت آماده باش قرار دارد.

چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه، نیروهای بازدارنده روس را در حالت آماده‌باش قرار داد و از سخنان خصمانه رهبران ناتو و تحریم‌های اقتصادی غرب علیه کشورش انتقاد نمود.

دیروز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در کنفرانس سازمان ملل متحد به نام "بررسی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای" در نیویورک، نسبت به تشدید بحران های هسته ای هشدار داد.

کنفرانس بین المللی فوق با بیش از دو سال تاخیر برگزار شد، زیرا قرار بود در سال 2020 برگزار شود، اما به دلیل کرونا به تعویق افتاد و همچنین 5 ماه پس از بحران روسیه و اوکراین و تنش بین ایالات متحده و چین بر سر تایوان برگزار شد.

پوتین با ارسال نامه ای خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس نوشت: هیچ طرف پیروز در جنگ هسته ای وجود ندارد لذا هرگز نباید شروع شود، ما از امنیت همه اعضای جامعه بین المللی دفاع می کنیم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: دولت من آماده است فوراً درباره چارچوب جدید کنترل تسلیحات مذاکره کند تا جایگزین پیمان استارت جدید در سال 2026 شود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که بازگشت به توافق هسته ای 2015 بهترین نتیجه را برای آمریکا، ایران و جهان دارد.

کارشناسان معتقدند که مذاکره مستلزم حضور یک شریک مشتاق است که با حسن نیت عمل کند لذا جامعه بین المللی به نیت ایالات متحده که در سال 1945 از بمب اتمی علیه غیرنظامیان بی دفاع ژاپن در هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرد، اعتماد ندارد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه از کشورهای هسته ای خواست تا مسئولانه عمل کنند و گفت: جهان نگران خطر فاجعه بار استفاده مجدد از سلاح های هسته ای است.

لذا کارشناسان می پرسند که آیا سران ائتلاف های بین‌المللی نسبت به خطر زرادخانه‌های هسته‌ای که جهان را تهدید می کند، مطلعند و می دانند که در صورت شروع جنگ اتمی همه بازنده اند؟.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها