فالح الفياض: برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی تنها خواست مقتدی صدر نیست

فالح الفياض: برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی تنها خواست مقتدی صدر نیست
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 13:47

فالح الفياض رئيس حشد الشعبي عراق در گفتگو با شبکه الجزيره گفت: برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی فقط خواست جریان صدری نیست بلکه دیگر گروه ها و ائتلاف ها نیز چنین درخواستی دارند. 

العالم - عراق

فالح الفياض، رئيس حشد الشعبی عراق در گفتگو با شبکه الجزيره گفت: چارچوب هماهنگی هنوز درمورد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی موضع رسمی اتخاذ نکرده است.

الفیاض با اشاره به تحصن عده ای داخل پارلمان عراق گفت: حضور عده ای زیر سقف پارلمان امری عادی نیست و ما با آن به عنوان اقدامی موقت که می توان از آن عبور کرد، برخورد می کنیم. پیشنهادهای جریان صدری را برای حل بحران می توان برای رسیدن به مواضع مشترک در این باره بررسی کرد.

وی افزود: انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام درصورت موافقت همه فراکسیون ها و طرف های سیاسی دیگر، می تواند راه حل باشد، دولت کنونی دولت موقت است و برگزاری دوباره انتخابات از اختیارات دولت موقت نیست، هرگاه پیشنهادها برای حل بحران به طور واقعی نمایان شود، ما درباره آنها نظر خواهیم داد.

رئیس حشدالشعبی در خصوص انحلال پارلمان افزود: درخواست برای انحلال پارلمان مسئله بزرگی است و به صرف اینکه گروهی آن را مطرح کند، نمی توان پذیرفت. ساختار حکومت در عراق براساس قانون اساسی، توافقی است و نمی توان موضع واحدی را از یک طرف خاص در این باره پذیرفت، چندین گروه در چارچوب هماهنگی پیشتر خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده بودند و این موضوع را می توان به تفصیل برای رسیدن به توافق بررسی کرد.

وی تاکید کرد: حشد الشعبی خود تصمیم گرفت که در این بحران طرف سیاسی نباشد، چارچوب هماهنگی از پیشنهاد نخست وزیر برای حل بحران استقبال کرد هرچند نیازمند موافقت طرف های دیگر است، چارچوب هماهنگی تماس با جریان صدری را به هادی العامری سپرده است اما تصمیم نهایی برای حل بحران در اختیار چارچوب هماهنگی است.

فالح فیاض افزود: انتخابات اخیر پالمانی مشکلات متعددی ایجاد کرد و ما باید از تکرار آنها در انتخابات آینده دوری کنیم، می توان برای تشکیل دولت جدید توافق کرد تا زمینه را برای برگزاری انتخابات آینده برای عبور از بحران فراهم کند، ما صلاح نمی دانیم که دولت کنونی اداره امور را در مرحله پیش رو و زمینه سازی برای برگزاری مجدد انتخابات بر عهده بگیرد.

پربیننده ترین خبرها