تمدید آتش بس؛ برنامه ریزی ائتلاف متجاوز برای مرحله آینده

تمدید آتش بس؛ برنامه ریزی ائتلاف متجاوز برای مرحله آینده
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 20:44

هشتگ‌های (آتش بس، تمدید آتش بس، و محاصره یمنی‌ها از سوی آمریکا)، روز چهارشنبه، و صبح امروز پنجشنبه، پس از تمدید دو ماهه آتش بس، در یمن ترند شد.

العالمداغ‌های مجازی

در شرایطی که ناظران منطقه بر این باورند که تمدید آتش‌بس در یمن در درجه اول با هدف حفظ منافع آمریکا و از همه مهمتر نفت عربستان است، هانس گراندبرگ فرستاده ویژه یمن اعلام کرد که طرفین بحران یمن توافق کردند که آتش بس را برای دو ماه دیگر طبق همین شرایط تمدید کنند و اینکه تمدید آتش بس شامل تعهد طرفین برای تشدید مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس گسترده در اسرع وقت است.

گروندبرگ گفت: «در هفته‌های آتی تماس‌های خود را با طرف‌ها افزایش خواهد داد تا از اجرای کامل تعهدات همه طرف‌های آتش‌بس که تمدید آن؛ مکانیزمی برای پرداخت حقوق کارکنان بخش دولتی است و زمینه ای برای باز کردن جاده ها، افزایش تعداد پروازها از صنعا و ارسال منظم سوخت به الحدیده است، اطمینان حاصل کند»

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله نیز به نوبه خود با تاکید بر اهمیت انجام کار فشرده سازمان ملل در زمینه پرداخت حقوق و بازگشایی فرودگاه و بندر گفت: رسیدگی فوری به مسائل انسانی یک ضرورت برای ورود به مراحل جدی تر و پایدارتر است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با استقبال از تمدید آتش بس، از طرف‌های یمنی خواست تا از این فرصت برای دستیابی به یک توافق جامع که شامل گام‌هایی برای بهبود آزادی رفت‌وآمد، گسترش پرداخت حقوق و زمینه سازی برای دستیابی به راه‌حل پایدار برای درگیری به رهبری یمن است، استفاده کنند.

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود با استقبال از اعلام تمدید آتش بس یمن گفت: گروه‌های اروپایی "به همکاری با همه طرف ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای درگیری یمن ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا از طرفین خواست تا به تعهد خود نسبت به آتش بس عمل کرده و فورا برای اجرای کامل همه مفاد آن به فعالیت خود ادامه دهند.

از سال 2015، از زمان آغاز جنگ علیه یمن توسط ائتلاف متجاوز، اقتصاد و خدمات اساسی یمن سقوط کرد و 80 درصد از جمعیت را به کمک ها وابسته کرد.

در شرایطی که سازمان ملل متحد مجبور است به دلیل کمبود بودجه، جیره‌های غذایی را کاهش دهد، افزایش قیمت مواد غذایی تهدیدی برای این است که شمار بیشتری از مردم را به آستانه گرسنگی بکشاند

در همین راستا، عبدالوهاب المحبشی، یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله به شبکه تلویزیونی المسیره گفت: واشنگتن نه به خاطر تمایل به یمن، بلکه از ترس آن، ها با آتش بس موافقت می کند. و اقدام آمریکا در ارسال تسلیحات بیشتر به عربستان سعودی و امارات ،نکته ی جدیدی درباره اصل درگیری است و اینکه عربستان و امارات فقط پیمانکار آن هستند (با اشاره به اینکه آمریکا این درگیری را به طور واقعی هدایت می کند و عربستان و امارات نقش سیاهی لشگر را دارند).

از سوی دیگر المحبشی خاطرنشان کرد: ائتلاف متجاوز در حال برنامه ریزی برای مرحله بعدی است و اگر بخواهند جنگ ادامه یابد، نیروهای مسلح و مردم ما با توکل به خدا آماده هستند.

کاربران به تمدید آتش بس نیز با هشتک های متعدد به این موضوع واکنش نشان دادند.

پربیننده ترین خبرها