پیشنهاد روسیه برای تبادل زندانی با آمریکا

پیشنهاد روسیه برای تبادل زندانی با آمریکا
جمعه 14 مرداد 1401 - 17:16

سخنگوی کرملین با تایید اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه برای تبادل زندانی با آمریکا گفت: تبادل زندانی بین مسکو و واشنگتن می‌تواند در چارچوب توافق شده بین رئیسان‌جمهوری دو کشور در ژنو صورت گیرد.

العالم_اروپا

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس درباره ماهیت کانال مورد نظر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای تبادل زندانی با آمریکا خاطرنشان کرد: در طول مذاکرات ژنو، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی درباره تبادل زندانی به توافق رسیدند و این توافق می تواند مبنای تبادل زندانی بین دو کشور قرار گیرد.

پیش از این، وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در نشست «آسه‌آن» به کامبوج سفر کرده است، گفته بود که مسکو آماده گفت‌وگو با واشنگتن برای تبادل زندانی در چارچوب کانال‌های توافق شده بین رئیسان‌جمهوری دو کشور در ژنو است.

خبرگزاری روسی تاس نوشت: مذاکرات بین پوتین و بایدن در 16 ژوئن سال 2021 در ژنو برگزار شد. دو طرف درباره امنیت سایبری، تبادل زندانیان و کنترل سلاح ها و ثبات راهبردی گفت‌وگو کردند و توافق هایی در اینباره حاصل شد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا که برای آزادی آمریکایی‌ها در روسیه تحت فشار قرار دارد، از کرملین خواست «بریتنی گرینر» بسکتبالیست آمریکایی را که به جرم حمل مواد مخدر به ۹ سال زندان محکوم کرده است، آزاد کند.

دادگاه روسیه «بریتنی گرینر» بسکتبالیست آمریکایی را به اتهام حمل مواد مخدر به ۹ سال زندان و پرداخت ۱۶ هزار دلار جریمه محکوم کرده است.

آمریکا از روسیه خواسته است دو تبعه‌اش «بریتنی گرینر» و «پل ویلان» تفنگدار سابق آمریکایی را آزاد کند تا واشنگتن هم در مقابل «ویکتور بوت» تبعه روسی را آزاد کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه چهارشنبه گذشته گفت که آمریکا پیشنهاد قابل توجهی را هفته‌ها پیش به روسیه ارائه کرده است و روز جمعه با همتای خود سرگئی لاوروف تماس تلفنی داشته است.

پرونده گرینر در آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر بایدن نتواند برای آزادی او توافقی ترتیب دهد، خطر افزایش مشکلات دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر وجود دارد.

یک مقام روس اعلام کرد روسیه فقط با مبادله یک به یک شامل گرینر و بوت یا مبادله دو به دو موافقت خواهد کرد. روس‌ها بر این باورند که معامله دو به یک قابل قبول نیست.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها