زلال قران (1189):

کسب علوم حقیقیه الهیه چه تأثیری در خشوع قلبی انسان دارد؟

کسب علوم حقیقیه الهیه چه تأثیری در خشوع قلبی انسان دارد؟
يکشنبه 16 مرداد 1401 - 20:21

العالم - زلال قرآن

از تامل و تدبر در آیات زیر:
1– آیه 54 سوره مبارکه حج:
«وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّـهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»
ترجمه: (و تا آنکه اهل علم و معرفت به یقین بدانند که این آیات قرآن به حق از جانب پروردگار تو نازل گردیده که بدان ایمان آورند و دلهاشان پیش او خاضع و خاشع شود، و البته خدا اهل ایمان را به راهی راست هدایت خواهد کرد).
2– بخش دوم آیه 107 و آیات 108 و 109 سوره مبارکه اسراء:
«... إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا . وَيَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنْ كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا . وَيَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا»
ترجمه: (... البته آنها که پیش از این به مقام علم و دانش رسیدند هر گاه این آیات بر ایشان تلاوت شود همه با کمال خضوع و فروتنی سر طاعت بر حکم آن فرود آورند و گویند: پروردگار ما پاک و منزه است، البته وعده خدای ما محققا واقع خواهد شد و آنها با چشم گریان همه سر به خاک عبودیت نهاده، و پیوسته بر فروتنی و ترسشان (از خدا) می‌ افزاید).
3 – بخش دوم آیه 28 سوره مبارکه فاطر:
«... إِنَّمَا يَخْشَى اللَّـهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ »
ترجمه: (... و از میان اصناف بندگان تنها مردمان عالم و دانا مطیع و خدا ترسند. البته خدا عزیز و توانا و بسیار بخشنده گناهان است).
انسان به باور قلبی این حقیقت می رسد که ایمان واقعی، در اثر کسب علوم حقیقیه الهیه حاصل می گردد، و همین ایمان متکی بر علم است که موجب می شود تا انسان در برابر حضرت حق سبحانه و تعالی و رسول الله (ص) تسلیم شده و با خضوع و خشوع تمام، به دقت به دستورات الهی و احکام دین او عمل نماید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها