کمیسیون انتخابات تونس: قانون اساسی جدید از امروز لازم الاجرا می‌شود

کمیسیون انتخابات تونس: قانون اساسی جدید از امروز لازم الاجرا می‌شود
سه شنبه 25 مرداد 1401 - 23:14

شامگاه سه شنبه، کمیسیون انتخابات تونس نتایج نهایی همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور را اعلام کرد.

العالم_تونس

کمیسیون انتخابات تونس پس از تکمیل تصمیمات اولیه و فرجام خواهی در مورد تجدید نظرها، پذیرفته شدن متن قانون اساسی جدید جمهوری تونس را رسماً اعلام کرد.

براساس بیانیه این کمیسیون، متن کامل قانون اساسی ساعات آینده در روزنامه رسمی این کشور منتشر خواهد شد.

هیئت عالی و مستقل انتخابات تونس ۲۶ ژوئیه گذشته اعلام کرد که پیشنویس قانون اساسی جدید پس از کسب رای اعتماد ۹۴.۶ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی تایید شد.

اما احزاب سیاسی متعددی در تونس از جمله جبهه نجات ملی، جنبش النهضه و کمپین ملی کنار گذاشتن همه‌پرسی (ائتلافی از پنج حزب چپ‌گرا) به دلیل اینکه ۷۵ درصد از مردم تونس در همه‌پرسی شرکت نکردند، نتایج آن را رد کردند.

فاروق بوعسکر، رئیس هیئت عالی و مستقل انتخابات تونس ۲۸ ژوئیه گذشته اعلام کرد، از مجموع کل ۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۴۱ واجد شرایط شرکت در همه‌پرسی قانون اساسی جدید، دو میلیون و ۶۳۰ هزار و ۹۴ تن یعنی ۳۰.۵ درصد از کل واجدین شرکت کردند.

همه‌پرسی قانون اساسی جدید تنها یکی از اقداماتی است که قیس سعید ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ اعلام کرد، از دیگر اقدامات او می‌توان به برکناری دولت و معرفی کابینه‌ای جدید، انحلال پارلمان و شورای قضایی، صدور قوانین جدید در حکم‌های ریاست جمهوری و تعجیل در برگزاری انتخابات پارلمانی و جلو انداختن تاریخ آن به ۱۷ دسامبر آتی اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها