عراق در بن بست سیاسی

عراق در بن بست سیاسی
چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 16:22

کارشناسان و ناظران معتقدند اشتباهات مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق، صحنه سیاسی این کشور را به بن بست رسانده است و هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح تلاش می کند وی را متقاعد کند.

العالم _ عراق

پژوهشگران سیاسی بر این باورند که اصطلاح انسداد سیاسی امروزه واقعا در عراق مصداق دارد و این انسداد پس از آن به وجود آمد که نمایندگان فراکسیون صدری از پارلمان خارج شدند.

پژوهشگران سیاسی تصریح کردند که فراکسیون صدری تلاش می کرد از طریق ائتلاف با دیگر طرف ها، فراکسیونی قوی ایجاد کند و حکومت را به تنهایی در اختیار گیرد و دیگران را از قدرت دور کند اما همین دیگران اجازه چنین کاری به او ندادند.

این پژوهشگران می گویند سخن گفتن از اکثریت سیاسی که حاکم بر کشور باشد، در فضایی سالم پذیرفتنی است اما فضای عراق بسیار حساس است و زمینه برای چنین نظریه ای فراهم نیست.

تحلیلگران سیاسی تاکید می کنند که مردم عراق از کشیده شدن اختلافات و بگو مگوهای سیاسی از راهروهای پارلمان به سطح خیابان ناخرسند و خواستار این هستند که این مسائل در راهروهای پارلمان یا در دستگاه قضایی یا در ساختمان نخست وزیری یا در دیگر مراجع سیاسی حل و فصل شود اما کشاندن اختلافات سیاسی به سطح خیابان به معنای قرار گرفتن کشور بر لبه پرتگاه و بسیار خطرناک است زیرا کنترل طرفداران از هر دو گروه امکان پذیر نیست و ممکن است به مرحله خطرناکی برسد.

تحلیلگران معتقدند اقدام مقتدی صدر در به تاخیر انداختن تظاهرات طرفدارانش به معنای موثر بودن تلاش های هادی العامری برای رسیدن به حل بحران است همان گونه که احزاب کردی گفته اند که دیدارها از جمله با هادی العامری تا 70 درصد به حل بحران معرفی نامزد ریاست جمهوری کمک کرده است.

اصحاب رسانه ها می گویند مقتدی صدر دو نوع لحن گفتار دارد؛ یکی در برابر طرف های سیاسی که در آن می گوید به دنبال فتنه شیعی شیعی نیست و دوم در برابر طرفدارانش که در آن به دنبال اظهار قدرت و به دنبال این است که نشان دهد در برابر دیگران انعطاف پذیر نیست.

تحلیلگران تاکید می کنند که مقتدا صدر با وجود مهارتش در سیطره بر طرفداران جریان صدری، مرتکب اشتباهات بزرگی شده است.

این تحلیلگران می گویند هادی العامری امروزه نردبانی در اختیار مقتدا صدر قرار داده است تا از بالای درخت پایین بیاید یعنی پس از آنکه وی در دو سه هفته اخیر از این درخت بالا رفته بود و نمیدانست آن بالا چه کار کند.

تحلیلگران بر این باورند که هادی العامری می تواند راه حل هایی پیشنهاد دهد زیرا مردم رو در روی هم قرار گرفته اند و هر آن ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها