نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین بار دیگر مورد حمله قرار گرفت

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین بار دیگر مورد حمله قرار گرفت
جمعه 28 مرداد 1401 - 08:38

مقامات محلی در اوکراین از گلوله باران مجدد مناطق اطراف نیروگاه زاپوریژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود خبر دادند.

العالم - اروپا

به گزارش صبح جمعه "اسپوتنیک" ولادیمیر روگوف یکی از اعضای شورای منطقه‌ای زاپوریژیا، گفت که نیروهای اوکراین در ساعات پایانی روز پنجشنبه، با استفاده از توپخانه سنگین، اقدام به گلوله باران شهر انرگودار، واقع در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا کردند.

وی گفت: شبه نظامیان زلنسکی از ساعت ۲۲:۵۰ پنجشنبه شب (به وقت محلی) با توپخانه سنگین بر روی شهر انرگودار آتش گشودند.

مقامات این شهر با تایید گزارش‌ها در خصوص گلوله باران، از ساکنان محلی خواستند به مکان امن بروند.

کی‌یف، مسکو را که نیروهایش در ماه مارس این نیروگاه هسته‌ای را اشغال کردند، متهم کرده که از آن به عنوان سپری مقابل اهداف اوکراینی استفاده می‌کند. روسیه نیز به نوبه خود اوکراین را متهم به موشک پراکنی به این نیروگاه می‌کند.

روسیه امروز اعلام کرد احتمال دارد این بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا را تعطیل کند؛ اقدامی که کی‌یف از آن به عنوان خطر فزاینده یک بحران اتمی یاد می‌کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفته گذاشته از طرفین جنگ اوکراین خواست تا بر سر ایجاد یک "منطقه امن" در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که نگرانی جهانی را برانگیخته، توافق کنند.

همچنین «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مجازی دیروز (پنجشنبه) نسبت به فعالیت نظامی "بسیار هشدار دهنده" در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در جنوب شرق اوکراین ابراز نگرانی و تاکید کرد ادامه این وضعیت می‌تواند به بروز پیامدهای خطرناک منطقه‌ای منجر شود.

نیروگاه زاپروژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها