ماموریت هواپیماهای آبی خاکی جمهوری آذربایجان در اطفای آتش سوزی‌ جنگلی

ماموریت هواپیماهای آبی خاکی جمهوری آذربایجان در اطفای آتش سوزی‌ جنگلی
شنبه 29 مرداد 1401 - 18:27

وزارت امور اضطراری جمهوری آذربایجان از تلاش همه دستگاه‌های این کشور و استفاده از انواع بالگردها و هواپیماها برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های جنگلی این کشور خبر داد.

العالم - آسیا

وزارت امور اضطراری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد که اقدامات لازم برای اطفای حریق و جلوگیری از گسترش آتش سوزی در جنگل‌های مناطق شمالی جمهوری آذربایجان در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» آتش سوزی که در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در حوالی روستای «داغ گوشچو» بخش «سیازان» رخ داده است، مهار شده و کار برای خنک سازی منطقه جریان دارد. این وزارتخانه اعلام کرد که عملیات اطفای حریق در مناطق صعب العبور کوهستانی در حال انجام است. گرمای شدید و وزش باد مانع از خاموش شدن کامل آتش می شود.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۲۰۰ نفر از نیروهای ذیربط، یک فروند هواپیمای آبی خاکی «بی ۲۰۰ سی اس» و سه فروند بالگرد یگان هوانوردی و کارمندان وزارت محیط زیست و منابع طبیعی، وزارت کشور ، مقامات اجرایی محلی و ساکنان محلی در این عملیات مشارکت دارند.

به گزارش ترند نیوز، «علی اف» رئیس مرکز جنگلداری جمهوری آذربایجان گفت که آتش سوزی که از صبح امروز در محدوده منطقه «سیاهان» آغاز شد، به منطقه جنگلی سرایت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان آتش‌سوزی در جنگل‌های شهر «لاچین» را به ارامنه ساکن این کشور نسبت داده و به شدت از آن انتقاد کرده است.

«لیلا عبدالله‌وا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اخیرا درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های شهر «لاچین» روستاهای «زابوخ» و «سوس» اظهار نظر کرد.

این دیپلمات جمهوری آذربایجان گفت: «ببینید ارمنی‌هایی که به طور غیرقانونی در شهر لاچین، روستاهای زابوخ و سوس مستقر شده‌اند، چه چیزی از خود به جای می‌گذارند. خانه‌ها ویران و سوزانده می‌شوند. جنگل‌ها در حال سوختن هستند، آسیب‌های جدی به گیاهان و جانوران وارد می‌شود، زیرساخت‌ها در حال نابودی هستند. آیا ارمنستان اینگونه برای صلح آماده می‌شود؟»

خبرگزاری «آذربایجان-۲۴» نیز گزارش کرد که تصاویری به دست آمده که نشان دهنده آتش سوزی عمدی ایجاد شده از سوی ارمنستانی‌ها در جنگل‌های «لاچین» است. این منبع خبری این اقدام را بی‌اهمیتی ارمنستانی‌ها به قوانین بین المللی خواند. تاکنون رسانه‌های ارمنستانی واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند.

لاچین، بخشی از جمهوری آذربایجان است که از جنگ قره‌باغ به این سو تحت کنترل نیروهای ارمنستانی قرار داشت و پس از توافق آتش‌بس در نوامبر ۲۰۲۰ ارتش جمهوری آذربایجان کنترل این شهر را دوباره به دست گرفت.

طبق توافق آتش‌بس نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) که به امضای «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه به جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی پایان داد، روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد و حضور نیروهای حافظ صلح روس طبق همین توافق انجام شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها