زلال قرآن (1258)؛

در چه صورتی توبه عبد از کفر و شرک و نفاق مورد پذیرش الهی قرار می گیرد؟

در چه صورتی توبه عبد از کفر و شرک و نفاق مورد پذیرش الهی قرار می گیرد؟
يکشنبه 30 مرداد 1401 - 14:16

العالم_زلال قرآن

در این زمینه، توبه بنده به معنی رجوع و بازگشت جدی و قطعی از موارد ذکر شده به سوی توحید و ایمان و اسلام (تسلیم بودن در مقابل ذات اقدس الهی و عمل دقیق به اوامر او و احکام دین او) است.

به گواه آیات 144 تا 146 سوره مبارکه نساء:

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّـهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا . إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا. إِلَّاالَّذِينَ تَابُواوَأَصْلَحُواوَاعْتَصَمُوابِاللَّـهِ وَأَخْلَصُوادِينَهُمْ لِلَّـهِ فَأُولَـٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّـهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًاعَظِيمًا»

ترجمه:(ای اهل ایمان، مبادا کافران را به دوستی گرفته و مؤمنان را رها کنید! آیا می‌ خواهید برای خدا بر (عقاب و کفر و عصیان) خود حجّتی آشکار قرار دهید؟!. البته منافقان را در جهنم پست‌ترین جایگاه است و برای آنان هرگز یاری نخواهی یافت. مگر آنها که توبه نموده و تباهکاری خود را اصلاح کردند و به (دین) خدا در آویختند (و به کتاب حق متوسل شدند) و دین خود را برای خدا خالص گردانیدند، پس این گروه در صف مؤمنان باشند و به زودی خدا به مؤمنان اجر بزرگ عطا خواهد فرمود).

کفار و منافقین و مشرکین که با رویگردانی از خدا و نافرمانی او مشمول آتش سوزان جهنم شده اند، اگر حقیقتاً توبه (توبه نصوح و بدون بازگشت) نمایند و بااخلاص در دین به سوی توحید و ایمان و اسلام روی آورند و با انجام اعمال صالحه تبهکاری های گذشته خود را اصلاح کنند، در پرتو بخشش و غفران الهی در صف مومنین پذیرفته شده و مورد لطف و رحمت خداوند رحمان قرار خواهند گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها