درگیری مجدد ارتش اتیوپی با جبهه آزادی‌بخش تیگرای

درگیری مجدد ارتش اتیوپی با جبهه آزادی‌بخش تیگرای
يکشنبه 6 شهريور 1401 - 12:52

در حالی که آدیس آبابا به عقب‌نشینی نیروهای خود از شهر امهره پس از کنترل جبهه مردمی آزادسازی تیگرای بر آن اذعان کرد، دولت محلی امهره واقع در شمال اتیوپی برای مقابله با پیشروی نیروهای جبهه تیگرای اعلام بسیج عمومی کرد.

العالم - آفریقا

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، دولت اقلیم امهره در بیانیه‌ای اعلام کرد، جبهه تیگرای با عملیات نظامی خود دری را که به روی صلح باز بود، بست.

همچنین این اقلیم در بیانیه خود تمامی ساکنان اقلیم امهره را به بسیج عمومی و اتخاذ تمامی اقدامات مناسب برای مقابله با نیروهای جبهه تیگرای دعوت کرد.

بیانیه یاد شده پس از ضد حمله نیروهای جبهه تیگرای در پاسخ به حملات هوایی ارتش اتیوپی به شهر میکیلی، مرکز اقلیم تیگرای و کشته شدن تعدادی از جمله چند کودک و ورود نیروهای تیگرای به اقلیم‌های امهره و عفر منتشر شد.

دولت اقلیم عفر نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله شبه‌نظامیان جبهه تیگرای به مناطق مختلف اقلیم عفر و هجوم "وحشیانه" آنها به غیرنظامیان، جبهه تیگرای را به ارتکاب جنایاتی در حق غیرنظامیان متهم کرده و از جامعه جهانی خواست این حملات را محکوم کند.

در بیانیه دولت اقلیم عفر آمده است، این حملات علیه برخی مناطق مسکونی انجام شده و به آوارگی و وحشت ساکنان آنها منجر شد.

حملات هوایی به شهر میکیلی برای اولین بار از زمانی که دولت اتیوپی به صورت یک طرفه آتش‌بس اعلام کرده و از زمان اعلام آتش‌بس انسانی در مارس گذشته انجام شدند.

جنگ میان دو طرف از نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و هزاران کشته و صدها هزار آواره بر جای گذاشت.

دفتر ارتباطات دولت اتیوپی در بیانیه‌ای فاش کرد، همزمان با استمرار درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و نیروهای جبهه تیگرای برای چهارمین روز پیاپی، تیگرای از چند جهت به شهر گوبو یورش آورد و دولت نیز برای جلوگیری از آغاز درگیری در داخل شهر، نیروهای خود را به عقب راند.

در حالی که دولت اتیوپی تیگرای را به تشدید حملاتش متهم کرد، جبهه تیگرای اعلام کرد که در ضد حمله‌ای کنترل چند شهر از جمله گوبو را به دست گرفت.

آدیس آبابا پیش از این به جبهه تیگرای در خصوص ورود به اقلیم‌های امهره و عفر هشدار داده بود و وزارت خارجه آن نیز ازسرگیری گفتگوها و توقف درگیری‌ها را خواستار شده بود.

برخی منابع آگاه به الجزیره گفتند، درگیری‌ در بخش گسترده‌ای از ارتفاعات برقرار است و در آن از تمامی انواع سلاح‌های سنگین استفاده می‌شود.

در حالی که جبهه تیگرای از کشته شدن ۱۷ غیرنظامی از جمله سه کودک در حمله هوایی علیه میکیلی خبر داده بود، آدیس آبابا این جبهه را به نقض آتش‌بس متهم کرده و انجام هرگونه حمله هوایی را تکذیب و اعلام کرد که جنگنده‌هایش تنها پایگاه‌های نظامی را در تیگرای هدف قرار می‌دهند و عملیات‌هایی علیه برخی اهداف نظامی در تیگرای آغاز خواهند شد.

سازمان ملل تایید کرد در این حمله هوایی یک مهد کودک هدف قرار گرفت و تلفاتی بر جای گذاشت.

همچنین این سازمان توقف اقدامات خصمانه و حفاظت از غیرنظامیان و تضمین انتقال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه را خواستار شد. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز به شدت حمله هوایی در میکیلی را محکوم کرد، آمریکا و دیگر کشورهای غربی نیز توقف درگیری در شمال اتیوپی را خواستار شدند، سفارت انگلیس در آدیس آبابا نیز از شهروندان این کشور خواست از سفر به اقلیم امهره خودداری کنند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها