سفیر ایران: هیچ مانعی برای توسعه روابط تهران - وین وجود ندارد

سفیر ایران: هیچ مانعی برای توسعه روابط تهران - وین وجود ندارد
دوشنبه 14 شهريور 1401 - 22:07

عباس باقرپور اردکانی در گفت و گو با نشریه «سرکل دیپلماتیک» روابط دوجانبه ایران و اتریش را چند بعدی توصیف کرد و گفت که با توجه به ظرفیت‌های بزرگی که هر دو کشور در حوزه‌های مختلف دارند، برای توسعه روابط دو جانبه مانعی وجود ندارد.

العالم_اروپا

عباس باقرپور اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین در گفتگویی با نشریه «سیرکل دیپلماتیک» به تشریح مناسبات چند جانبه و ظرفیت های پیش رو در گسترش مناسبات دو جانبه ایران و اتریش پرداخت:

شما در ژوئن ۲۰۲۰ کار خود را به عنوان سفیر در اتریش آغاز کردید. برداشت شما از این کشور و شهر وین چیست؟

حوزه فرهنگی اتریش سهم بزرگی در فرهنگ و هنر و به خصوص موسیقی داشته است. وین به عنوان شهری چندملیتی و میزبان دفتر سازمان ملل و نیز مقر دیگر سازمان‌های بین‌المللی برای همه دیپلمات‌ها شهر جالب توجهی است. از کیفیت زندگی در وین بسیار گفته می‌شود و شما می‌توانید این موضوع را در این شهر به خوبی تجربه کنید. همچنین اتریشی‌ها مردمی خونگرم هستند.

تاکنون از کدام یک از ایالت‌های اتریش بازدید کرده‌اید؟

هرچند ماموریت دیپلماتیک من در بحبوحه همه‌گیری کرونا آغاز شد، با وجود این، توانستم گفتگوهایمان با بسیاری از موسسات و شخصیت‌های عالی‌رتبه اتریشی را حفظ کرده و به پیش ببرم. در دو سال گذشته از استان‌های اتریش علیا، اتریش سفلی، سالسبورگ، فورالبرگ و اشتایرمارک دیدار داشته و گفتگوهای سازنده‌ای با استانداران، شهرداران، روسای پارلمان‌های ایالتی و روسای اتاق‌های بازرگانی استان‌های مختلف و همچنین روسای دانشگاه‌ها و مدیران موسسات آموزشی و پژوهشی داشته‌ام. علاوه‌ براین توانستم از بسیاری از شرکت‌های مهم این استان‌ها دیدار کنم. استان‌های تیرول، بورگنلاند و کرنتن نیز در برنامه کاری آینده من قرار دارند.

ایران (سرزمین پارس قدیم) و اتریش پیش‌تر در دوره قیصر فرانتس یوزف روابط نزدیکی با هم داشتند. لطفاً مرور کوتاهی در مورد تاریخ مشترک کشورهایمان بفرمایید؟

همان‌طور که از اسناد تاریخی برمی‌آید، نخستین تماس سیاسی در سال ۱۵۰۱ برقرار شد و این زمانی است که فرستادگان سیاسی و مسافران دیگری از جمله مبلغان مذهبی از مناطق تحت لوای امپراطوری‌هابسبورگ، سفرنامه‌هایی از سرزمین پارس نگاشتند که دیدگاه‌های بسیار جالب و همچنین تعامل اجتماعی و فرهنگی هر دو ملت را انعکاس می‌دهند. در سال ۱۸۵۱ ما تصمیم گرفتیم که «دارالفنون» را که همان مدرسه پلی‌تکنیک است، برای آموزش روش‌های علمی نوین با کمک معلمان و مقامات اتریشی تاسیس کنیم.

ایران و اتریش از ۱۶۴ سال پیش با یکدیگر روابط دیپلماتیک دارند. این روابط با امضاء نخستین معاهده دوستی آغاز شدند و ۱۵ سال بعد به افتتاح سفارت اتریش در تهران و بعدا افتتاح سفارت ایران در وین انجامید. از آن زمان ملت‌ها و دولت‌های ما روابطی محکم و پایدار ایجاد کرده‌اند و همواره با عزمی مشترک در پی توسعه هرچه بیشتر آن بوده‌اند.

روابط دوجانبه و اقتصادی بین ایران و اتریش را چگونه ارزیابی می‌کنید و این روابط در چه حوزه‌هایی متمرکز هستند؟

روابط دوجانبه موجود ما چندوجهی هستند. با توجه به ظرفیت‌های بزرگی که هر دو کشور در حوزه‌های مختلف دارند، برای توسعه روابط دو جانبه مانعی وجود ندارد.

«کمیسیون مشترک اقتصادی ایران- اتریش» به طور منظم تشکیل می‌شود. علاوه براین، هفت کارگروه مشترک در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است. این کارگروه‌ها با مشارکت متولیان و ذینفعان تشکیل جلسه می‌دهند.

ما آماده‌ایم تا همکاری‌های اقتصادی خود را بر اساس سود متقابل برای هر دو طرف، ادامه داده و تعمیق کنیم.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها