العالم - زلال قرآن
با عنایت به آیات زیر:
1 – آیه 54 سوره مبارکه اعراف:
« إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ »
ترجمه: (همانا پروردگار شما خداوند یکتاست که آسمانها و زمین را در شش دوره آفرید، آنگاه بر تخت [فرمانروایی و تدبیر امورِ آفرینش] چیره شد. شب را درحالیکه شتابان روز را می جوید بر روز می پوشاند، و خورشید و ماه و ستارگان را که مطیع فرمان اویند، آگاه باشید که آفریدن و فرمانِ [نافذ در مورد همۀ موجودات] ویژۀ اوست، خجسته و پُرخیر است پروردگارجهانیان).
2– بخش دوم آیه 44 سوره مبارکه غافر:
«... وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»
ترجمه: (... ومن کارخود به خدا وامی گذارم، که او کاملا بر احوال بندگان بیناست).
تفویض به معنی واگذارکردن، ومنظورازواگذارکردن امور خود به خداوند این است که چون به یقین باوردارم که خداوند سمیع وعلیم وبصیربه تمامی اموربندگان خویش است، پس من با اطمینان تمام امورم را به اوواگذارمی کنم تا هرچه را که خیر ومصلحت دنیا وآخرت من درآن است برایم مقرر ومقدر فرماید، چرا که به گواه بخش دوم آیه 216 سوره مبارکه بقره:
«... وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»
ترجمه: (...بسا چیزی را خوش ندارید درحالی که برای شما خیر است، و بسا چیزی را دوست دارید و حال آن که برای شما مایۀ زیان است، خداوند [با آگاهی فراگیرش بر همه چیز، مصلحت شما را در همۀ امور] میداند و شما نمیدانید ).
خداوند مصلحت من را بهترازخودم می داند.