وزیر خارجه آمریکا خواستار پایبندی آذربایجان به آتش‌بس با ارمنستان شد

وزیر خارجه آمریکا خواستار پایبندی آذربایجان به آتش‌بس با ارمنستان شد
دوشنبه 28 شهريور 1401 - 07:56

درخواست بلینکن از آذربایجان همزمان با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به ایروان مطرح شده است.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در تماسی تلفنی با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، از او خواست به توافق آتش‌بس با ارمنستان پایبند باشد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با انتشار اطلاعیه‌ای پس از مکالمه تلفنی بین این دو مقام آمریکایی و آذربایجانی گفت: «او (بلینکن) از رئیس جمهور علی‌اف خواست که به آتش‌بس پایبند باشد، نیروهای نظامی را عقب بکشد، و برای حل و فصل همه مناقشات مهم بین ارمنستان و آذربایجان از طریق مذاکرات صلح‌آمیز تلاش کند.»
این تماس تلفنی همزمان با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به ایروان انجام شده است. پلوسی در این سفر آنچه را که «حملات غیرقانونی جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان» نامید، به شدت محکوم کرد.
وی هدف از سفر خود به ایروان را حمایت از «فانوس دموکراسی» عنوان کرد، امری که اشاره به استعفای دولت مورد حمایت روسیه به ریاست سرژ سارکسیان در سال ۲۰۱۸ در پی اعتراضات مردمی به رهبری نیکول پاشینیان نخست‌وزیر کنونی کشور دارد.
آخرین تنش‌ نظامی بین ارمنستان و آذربایجان که نیمه‌شب ۲۲ شهریور آغاز شد، برخلاف تنش‌های نظامی پیشین، در منطقه قره‌باغ کوهستانی اتفاق نیفتاد. جمهوری آذربایجان مدعی است که نیروهای تجسس و تخریب ارمنستان با ورود به خاک این کشور اقدام به مین‌گذاری کرده بودند و این نیروها را همراه با پایگاه‌های نظامی در خاک ارمنستان مورد هدف قرار داده است.
در این دور از درگیری بین دو کشور، بیش از ۲۰۰ نظامی از جمله ۷۷ نیروی جمهوری آذربایجان کشته شدند.

پربیننده ترین خبرها