اروپا خواهان تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت شد

اروپا خواهان تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت شد
شنبه 2 مهر 1401 - 18:32

همزمان با درخواست تشدید تحریم ها علیه روسیه، همه پرسی در استان های دونتسک و لوهانسک و مناطق زاپروژیا و خرسون در شرق و جنوب اوکراین ادامه دارد.

العالم ـ اروپا

در چهار منطقه که تحت کنترل موسکو در اوکراین است، همه پرسی برای پیوستن این مناطق به روسیه ادامه دارد.

کمیته های انتخاباتی در جمهوری های جدایی طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسون در جنوب اوکراین از مشارکت گسترده مردم در نخستین روز همه پرسی خبر دادند؛ این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین از جهان خواسته تا این همه پرسی را محکوم کنند. وی همه پرسی را دروغین و ساختگی توصیف کرد.

ولودیمیر زلنسکی گفت: جهان به این همه پرسی های دروغین واکنش نشان خواهد داد و آنها را محکوم خواهد کرد.

جو بایدن رییس جمهور اوکراین نیز همه پرسی های روسیه را دروغین خواند و تاکید کرد که واشنگتن هیچگاه الحاق مناطق اوکراین به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت. کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که روسیه به الحاق مناطق اوکراین ادامه دهد، امریکا آماده است تا با همکاری با متحدانش هزینه های اقتصادی گزاف و سنگین و فوری علیه روسیه تحمیل کند.

"ینس استولتنبرگ" دبیر کل پیمان ناتو نیز گفت: ناتو در واکنش به همه پرسی روسیه در مناطق اوکراین، کمک های خود را به کی یف افزایش خواهد داد. استولتنبرگ این همه پرسی را صوری توصیف کرد.

شارل میشل رییس شورای اروپا نیز خواهان تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت شد. وی گفت: وقتی یکی از اعضای دائمی شورای امنیت جنگی بی دلیل به راه انداخته و مجمع عمومی سازمان ملل آن را محکوم می کند، از دیدگاه من باید عضویت این کشور لغو شود.

گروه هفت نیز همه پرسی در مناطق اوکراین را محکوم کرد و گفت: روسیه می خواهد این همه پرسی را بهانه ای برای تغییر وضعیت مناطق متعلق به اوکراین اتخاذ کند. چین این همه پرسی ها را محکوم نکرد؛ اما خواهان احترام به تمامیت ارضی شد.

پربیننده ترین خبرها