العالم _ زلال قرآن
از آنجا که امور جهان (اعم از مادی و غیر مادی از کوچکترین تا بزرگترین آن ها)، بر اساس سنت های الهی و قاعده اسباب و مسببات (قاعده علت و معلولی) اداره می گردد، برای وقوع هر امری عوامل عدیده ای دخالت دارند تا اتفاقی در عالم واقع شود و آدمی بتواند از حاصل آن بهره مند گردد، به طور مثال:
برای تولید و تهیه لقمه نانی (که ظاهراً برای آن ارزش چندانی قائل نیستیم) هزاران عامل طبیعی و غیر طبیعی باید مشارکت نمایند که قطعاً جمع کردن آنها و فراهم نمودن شرایط مساعد آن از عهده و توان بشر خارج است و اگر لطف و رحمت خداوند که مسبب الاسباب است شامل حال انسان نباشد، هیچ کس و هیچ چیز دیگری قدرت و توان فراهم کردن چنین شرایطی را نخواهد داشت.
پس تنها و تنها خداوند قادر متعال که با قدرت لایزالی و مطلقه خود بر هر چیز وکیل، و مدبر و کارساز همه امور عالم است، قابل اعتماد خواهد بود، که می شود با اطمینان خاطر بر او توکل کرد، چرا که او قائم به ذات خویش است ولی کل مخلوقات (ماسوی الله) قائم به اویند و از او وجود و نیرو می گیرند و کاملاً، هم در وجود و هم در آثار وابسته به او هستند.