عراق ... معترضان شنبه آینده را برای تظاهرات بزرگ تعیین کردند

پنج‌شنبه 7 مهر 1401 - 15:05

نخستین جلسه پارلمان دولت عراق پس از یک دوره توقف ناشی از اعتصاب نمایندگان جریان صدر، برگزار شد.

العالم - عراق

در این جلسه نمایندگان دوباره به محمد الحلبوسی، رئیس فعلی پارلمان رأی اعتماد دادند و استعفای او را نپذیرفتند. همچنین معاون اول رئیس پارلمان هم انتخاب شد. اما در خارج از ساختمان پارلمان اوضاع بر خلاف انتظارات فراکسیون های داخل پارلمان رقم خورد.

حدود 7 فروند موشک به منطقه سبز اصابت کرد و چیزی نمانده بود که ساختمان پارلمان آسیب ببیند. علاوه بر این معترضان و نیروهای امنیتی هم با هم درگیر شدند که در نتیجه 120 نفر از نیروهای امنیتی و 11 نفر از غیر نظامیان مجروح شدند.

این حوادث خبر از آن می دهد که پارلمان بدون توافق بین طرف های بحران نمی تواند به کار خود ادامه دهد.

علی صاحب، تحلیلگر مسائل سیاسی به خبرنگار العالم گفت: همه گروه های سیاسی راه خروج از این بحران را می دانند اما جلسه بعدی پارلمان که برای معرفی رئیس جمهور تشکیل می شود، بدون چراغ سبز مقتدا صدر برگزار نخواهد شد. لذا گروه ها و کمیته ها باید به مقتدا صد رجوع کنند.

صالح محمد العراقی از عناصر نزدیک به مقتدا صدر به سرعت در توییتی مخالفت خود را با هر گونه خشونت و حمل سلاح اعلام کرده و حوادث جاری را به طرف های ناشناسی که قصد فتنه انگیزی بین ملت را دارند نسبت دارد.

مصطفی الکاظمی هم با صدور بیانیه ای عوامل حمله موشکی به منطقه سبز را به تعقیب تهدید کرد.

صباح العکیلی، تحلیلگر سیاسی به خبرنگار العالم گفت: به ساختمان پارلمان حمله شده است و من معتقدم که برادران صدری این حمله را محکوم کرده اند. همچنین به اعتقاد من گروه هایی هستند که نمی خواهند عراق به ثبات سیاسی برسد و پارلمان کارش را شروع کند و وظیفه دولت شناسایی و معرفی کسانی است که به پارلمان حمله کرده اند.

درگیری ها و خشونت هایی که همزمان با برگزاری جلسه پارلمان به وقوع پیوستند، واکنش های متعددی را در پی داشتند از جمله تصمیم دادگاه فدرال به جلوگیری از بازگشت نمایندگان جریان صدر به پارلمان. برهم صالح، رئیس جمهور عراق هم خواستار تفاهم و یکپارچگی همه نیروها شدند. دفتر سازمان ملل در عراق هم حوادث خشونت بار اخیر در این کشور را محکوم کرده و از طرف های سیاسی خواسته است از دامن زدن به خشونت بپرهیزند. در این بین چارچوب هماهنگی تلاش اعضای پارلمان را برای احیای این نهاد قانونگذار ستود.

در واپسین ساعات شب گذشته معترضان ضمن خروج از منطقه سبز، شنبه آینده را – که سالگرد اعتراضات اکتبر 2019 عراق است - به عنوان موعد تظاهرات بزرگ اعلام کردند.

پربیننده ترین خبرها