فرار ناصر القرنی از عربستان برای نجات پدرش؛ سرنوشت دیگر بازداشت شدگان چه می شود؟

فرار ناصر القرنی از عربستان برای نجات پدرش؛ سرنوشت دیگر بازداشت شدگان چه می شود؟
يکشنبه 10 مهر 1401 - 22:01

فرزند یکی از زندانیان اندیشه در عربستان سعودی از این کشور فرار کرده‌است، او در ویدئویی که در توئیتر منتشر کرده این اقدام را برای پیگیری حقوق مشروع پدر خود و دیگر زندانیان سیاسی از عربستان اعلام کرده است.

العالم ـ کشکول

عوض القرنی مبلغ و نویسنده و استاد دانشگاه سعودی است که دارای تالیفات و ویدیوها و برنامه های متعددی است که بر محبوبیت وی در داخل عربستان و در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و جهان عرب افزود.

در تاریخ 12 سپتامبر 2017 مقامات امنیتی عربستان القرنی را بازداشت کردند؛ او به حمایت از اخوان المسلمین و ترغیب مردم به توهین به سران کشورهای دیگر و برانگیختن افکار عمومی و تاثیر بر انسجام جامعه متهم شده است.

یک دادگاه سعودی در مارس 2017 حساب القرنی در توئیتر را مسدود کرد؛ حال آنکه دو میلیون نفر حساب او را دنبال می کردند. این دادگاه القرنی را به نشر توییت هایی در راستای برانگیختن افکار عمومی و تاثیر بر ارتباط جامعه با رهبران کشور و نیز تاثیر بر روابط عربستان با دیگر کشورها متهم کرد.

القرنی همچنیین به پولشویی متهم شد. مقامات مصر به دنبال حمایت القرنی از جهاد در غزه او را به پولشویی و حمایت مالی از یک سازمان ممنوعه و جمع آوری کمک ها از خارج بویژه از انگلستان متهم کردند. این بحران راز عدم ورود مجدد القرنی به مصر پس از انقلاب بود تا آنکه در سال 2017 در عربستان بازداشت شد.

حساب "زندانیان آزادی بیان" که ویژه نقل اخبار بازداشت شدگان سعودی است، روز 6 سپتامبر 2018 تاکید کرد که دادستانی کل عربستان خواستار صدور حکم قتل تعزیری القرنی شد.

علاوه بر القرنی، دادگاه عربستان برای سلمان العوده و علی العمری و محمد الهیدان و غرم البیشی و محمد عبدالعزیز الخضیری و ابراهیم الحارثی و حسن ابراهیم المالکی و مبلغانی دیگر نیز جلسات محاکمه محرمانه برگزار کرد.

ناصر فرزند عوض القرنی با انتشار ویدئویی در تویتر خود اعلام کرد که به منظور دفاع از پدرش و نجات جان پدرش از کشور گریخته است. اما مقصد خود را مشخص نکرد.

ناصر القرنی در حساب رسمی خود در توئیتر با انتشار ویدئویی خواهان آزادی پدرش عوض القرنی از زندانهای سیاسی عربستان شد و از پدرش دفاع کرده و او را از تمام اتهاماتش تبرئه کرد. همچنین از تمام طرف های ذیربط خواست تا برای ممانعت از صدور و اجرای حکم اعدام علیه پدرش وارد عمل شوند.

یادآور می شود که خروج ناصر القرنی از کشور همان خبر تکان دهنده ای است که چندی پیش سعید بن ناصر الغامدی مخالف برجسته سعودی از آن سخن گفته بود و تاکید کرد که یک شخصیت مخالفت توانست از کشور فرار کند و اطلاعات مهم و حساسی درباره ولیعهد سعودی برملا خواهد شد.

الغامدی افزود: این همان خبری است که پیشتر به آن اشاره کرده بودم و این آغاز راه این قهرمان شجاع است که برای نجات پدرش شیخ عوض القرنی فداکاری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از تمام خویشاوندان بازداشت شدگان می خواهم تا آنها نیز برای خروج از کشور اقدام کنند. ما می دانیم که برخی از آنها از کشور خارج شدند و امیدواریم که هر چه سریعتر برای کمک به خویشاوندانشان اقدام کنند.

پیش از این نیز چندین سازمان بین المللی نسبت به شرایط بازداشت القرنی و العوده ابراز نگرانی کرده و از مقامات سعودی خواسته بودند که هر چه سریعتر آنها را از زندان های عربستان که در آنها زندانیان تحت شکنجه های جسمی و روحی هستند، آزاد کنند.

اواسط سپتامبر، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری با راه اندازی فراخوان هایی در اینترنت خواهان حمایت از برجسته‌ترین دانشمندان ،دانشگاهیان و مبلغانی شدند که 5 سال پیش توسط مقامات سعودی بازداشت شده بودند.

برخی فعالان فضای مجازی هشتگی با عنوان «بازداشت های سپتامبر/ 5 سال» راه اندازی کردند تا دانشمندان و دانشگاهیان زندانی در زندان های عربستان را در اذهان زنده نگه دارند.

فعالان در این کمپین تاکید کردند که عربستان سعودی - در جریان بازداشت های سپتامبر - چیزهای زیادی را از دست داد، که مهمترین آنها این است که جامعه الگوهای تاثیرگذار و رهبران و مصلحان خود را از دست داد. نهادهای دولتی نیز دانشگاهیان برجسته خود را از دست داد که در ساختن جامعه نقش داشتند و همین مساله زمینه را برای طرح های تخریبی فراهم کرده است.

امروز نیز دادگاه کیفری ریاض «داوود العلی» وبلاگ نویس سعودی را به دلیل مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به 25 سال زندان محکوم کرد.

به گفته سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر، دادگاه کیفری ریاض العلی را به خاطر نوشته هایش در توییتر به 25 سال حبس محکوم کرد.

به این ترتیب، سریال بی عدالتی مقامات سعودی کامل می شود و حکم های سنگینی برای مخالفان سیاستهایش صادر می شود؛ این بار نوبت داود العلی وبلاگ نویس است که سال 2020 به خاطر فعالیت در توییتر بازداشت شد.

العلی که اهل الاحساء است، به مخالفت قاطعانه‌اش با عادی سازی روابط با صهیونیست ها شهرت دارد و حساب توییتری خود را به تریبونی برای انتقاد از "سیاست خیانت" تبدیل کرده و بدون ترس از سرویس های امنیتی، از آرمان فلسطین حمایت می کند.

علیرغم افشای احکام خودسرانه و ناعادلانه دادگاه‌های سعودی، که در اصل فاقد شفافیت، صداقت و عدالت است، به نظر نمی‌رسد مقامات در صدد بازنگری در احکام هولناک خود علیه فعالان و کسانی باشند که جرأت «نه» گفتن دارند.

امروز ناصر القرنی برای رهایی خود و پدرش از زیر بار ظلم و ستم از کشور خارج شد، اما این سوال همچنان باقی است: وضعیت کسانی که نمی توانند از سرنوشت محتوم خود بگریزند و به اعدام محکوم می شوند، چه خواهد شد؟

در سالهای گذشته علاوه بر آنکه هر از گاهی حکم اعدام علیه جوانان صادر می شود و یا فقط به صرف نوشتن یک توییت، حکم حبس طولانی مدت تا 45 سال نیز علیه محکومان صادر می شود، بسیاری از مخالفان و فعالان و منتقدان سعودی به شیوه های هولناک جان خود را از دست دادند. از جمله این افراد می توان به جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی که با اره تکه تکه شد و شیخ نمر باقر النمر که با شمشیر سرش را از تنش جدا کردند، اشاره کرد.

اما جالب آن است که رسانه‌های سعودی، برخی کشورهای منطقه را به سرکوب آزادی‌ و تظاهرات متهم می‌کنند؛ در حالی که زندان‌های کشورشان مملو از جوانان و زنان و بیماران است؛ کسانی که صرفاً به خاطر ابراز عقیده بازداشت شدند.

حتی برخی از فرزندان این بازداشت شدگان مانند ناصر بن عوض القرنی به خاطر زندانی بودن پدرش در معرض خطر قرار داشت که در ویدئویی که اخیرا منتشر کرد، به این مساله اشاره کرده بود؛ اما سرنوشت کسانی که نمی توانند از این کشور فرار کنند، چه می شود؟

پربیننده ترین خبرها