العالم _ ایران / اقتصادی
علی اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با شبکه العالم درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه بنادر و دریانوردی گفت: ایران با داشتن 5800 کیلومتر مرز آبی کشوری دریایی است از همین رو جمهوری اسلامی ایران به دنبال تسهیل تجارت دریایی با کشورهای همسایه می باشد؛ در همین راستا صادرات و واردات میان ایران و کشورهای همسایه تسهیل خواهد شد.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورمان افزود: ایران به عنوان کشوری که از موقعیت استراتژیک بسیاری خوبی از لحاظ اتصال کشورهای آسیایی به اروپا و مسیر شرق به غرب و جنوب به شمال برخوردار است می تواند به عنوان محور ترانزیت دریایی برای مبادلات کشورهای همسایه با هزینه مناسب باشد.
همکاری خوبی میان نیروی دریایی ارتش و سپاه با کشورهای همسایه وجود دارد
صفایی با اشاره به برقراری امنیت دریایی از سوی نیروهای نظامی کشور تصریح کرد: در راستای تضمین امنیت دریانوردی همکاری خوبی میان نیروی دریایی ارتش و سپاه با کشورهای همسایه وجود دارد که کمک می کند با سهولت بتوانیم کالاهای مربوط به کشورهای دیگر را از طریق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مقصد ارسال کنیم.
ضرورت تسهیل مبادلات تجاری با کشورهای همسایه
وی با تاکید بر این مهم که «یکی از اولویتهای سیاست خارجی دولت سیزدهم تسهیل مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است» گفت: در مدت یک ساله دولت سیزدهم رئیسجمهور و وزرا جلسات و سفرهای زیادی به کشورهای همسایه داشتند، تسهیل مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه از طریق دریا از سیاست های دولت است و در همین راستا توسعه ناوگان دریایی و بنادر کشور در دستور کار قرار گرفته است. نگاه ما این است که بتوانیم تسهیل کنیم این مبادلات تجاری بین کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا، و در همین راستا توسعه ناوگان، توسعه کمی و کیفی دریانوردی، توسعه بنادر در دستور کار ما قرار گرفت و جلسات خوبی با کشورهای حوزه دریای خزر مثل کشور روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و کشورهایی که حتی در حوزه دریای خزر نیستند مثل کشور ازبکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان برگزار شده است و بسیاری از کالاها و مبادلات تجاری دریای خزر توسط روسیه، از طریق جمهوری اسلامی به بنادر شمالی ما انجام می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: جلسات بسیار خوب و موثری با کشورهای عمان، قطر، امارات، هند و پاکستان داشتیم این مذاکرات و مواقتنامه هایی که امضا شده است تجارت این کشورها را با جمهوری اسلامی تسهیل می کند و تجارتی بین کشورهای بزرگی مثل هند و روسیه می تواند از طریق جمهوری اسلامی انجام شود که این تبادل تجاری در حال حاضر وجود دارد و شروع شده است چند سرویس انتقال کالا از طریق دریا، جاده و ریل از طریق جمهوری اسلامی ایران بین هند و روسیه؛ و بین عمان و جمهوری اسلامی ایران و روسیه انجام شده است و ما برای اولین بار سرویس های مستقیم دریایی کشتی را بین عمان و بندر عباس برقرار و برای اولین بار سرویس منظم کشتی های چند منظوره یا خطوط کشتیرانی لاینر (Liner) بین بنادر جمهوری اسلامی ایران، بنادر کشور قزاقستان و بنادر کشور روسیه ایجاد کردیم. در این سرویس ها کشتی ها با ظرفیت پر و به طور منظم در حال تردد هستند.
صفایی گفت: در همین جا از سرمایه گذاران خارجی دعوت می کنم که در رابطه با توسعه ناوگان و کشتی های بیشتر در دریای خزر حضور پیدا کنند و ما هم پشتیبانی کامل را انجام خواهیم داد.
رشد قابل توجه ترانزیت روسیه به سایر کشورها از بنادر شمالی ایران
وی خاطر نشان کرد: برای جمهوری اسلامی، روسیه کشور مهمی است و در راستای تبادلات تجاری که روسیه با جمهوری اسلامی دارد و این رشد را هم در این مبادلات می بینیم و اولین کاری که برای تسهیل تجارت با روسیه و جمهموری اسلامی ایران از طریق دریای خزرانجام شده کشتی و سرویس لاینر (Liner) برقرار شد و این کشتی ها به طور منظم بین بنادر جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان و روسیه در حال تردد هستند و ما شاهد رشد قابل توجه ترانزیتی که از طریق کشور روسیه به سایر کشورها به وسیله بنادر شمالی ما انجام می شود هستیم. کل ترانزیت کشور در این شش ماه چهار و سه دهم میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشت و برخی از بنادر شمالی رشد ترانزیت بالای ۱۵۰ درصد داشتند که عمدتا از طریق روسیه انجام می شود . این ابتدای کار است و ما با مذاکراتی که با طرف روسی و هندی و کشورهای حاشیه دریای خزر داشتیم از همین رو اقدامات لازم به منظور توسعه بیشتر ناوگان و افزایش ظرفیت ریلی و نیز توسعه حمل و نقل جاده ای توسط وزارت راه در دست انجام است و مجموعا ما امید بسیار زیادی داریم منحصرا در حوزه تجارت و ترانزیت کالا با روسیه که در راستای هدف گذاری های وزارت راه وشهرسازی هم می باشد، در فاز نخست، به سرعت بتوانیم ظرفیت انتقال کالا را از مبدا جمهوری اسلامی به مقصد روسیه به 10میلیون تُن افزایش دهیم و گفتنی است؛ با توجه به ظرفیت گسترده تجارت روسیه با کشورهای منطقه، ایران گزینه مناسبی برای ایجاد مسیر امن و مطمئن انتقال کالا به روسیه به حساب آمده و انتظار داریم این ظرفیت ترانزیتی به واسطه ایران، عاملی برای مشارکت دوجانبه تهران و مسکو باشد و منافع جمهوری اسلامی و نیز روسیه را تامین نماید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره عضویت ایران در شانگهای گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای قطعا تاثیر مستقیم در افزایش مبادلات تجاری با کشورهای عضو موافقتنامه شانگهای که عمدتا در همسایگی جمهوری اسلامی ایران هستند داشته و خواهد داشت که البته این ابتدای راه است. در همین راستا؛ در گذشته ، صرفا 0/6 درصد تجارت خارجی روسیه از مسیر دریای خزر انجام می شده اما الان شاهد افزایشی بودن حجم مبادلات هستیم .
صفایی افزود: سفر خارجی که رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس شانگهای داشتند در حاشیه اجلاس طی دیدارهای گوناگون باسرانکشور های شرکت کننده، اسناد همکاری های اقتصادی خوبی به امضا طرفین رسید تا روابط تجاری و حجم مبادلات ارتقا پیدا کند.
وی ادامه داد: در حوزه مبادلات مالی و پولی و همچنین افزایش ظرفیت و توسعه بنادر و الحاق بنادر به مسیر ترانزیتی و نیز سایر بخش های حمل و نقل اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و این بستر و فضا مهیا است که یک رشد چشمگیر در رابطه با ترانزیت و مبادلات تجاری بین کشورهای عضو موافقتنامه شانگهای و جمهوری اسلامی وجود داشته باشد و برخی از این ها در حال حاضر تحقق یافته و ما شاهد هستیم که برخی از کشورها نظیر ترکمنستان که هیچگونه مبادلاتی نداشته ولی الان حجم تجارت آن افزایش پیدا کرده و قزاقستان و روسیه و هند هم حجم مبادلاتی آن ها با افزایش روبرو شده است و این روند ادامه خواهد داشت و مطمئن هستیم که در همین مسیری که گام برمی داریم تاثیرات افزایش مبادلات تجاری که ریشه در تفاهمات و موافقتنامه های اخیر مثل اجلاس شانگهای داشته را بیش از پیش ببینیم.
با تحریم ها مقابله کرده ایم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: مجموعه تحریم های آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری جمهوری اسلامی ایران شروع شده و بعضا نوع و شکل و روش آن طی سالهای اخیر تغییر پیدا کرده و ما همیشه در محدودیت ها بوده ایم و ما یادگرفتیم که چطور با تحریم ها مقابله کنیم و به یاری خداوند در هیچ زمانی مجموعه دریایی مواجه با شرایطی نشدیم که کالایی به کشورهای خارجی حمل شود و نتوانیم انجام دهیم و کالایی که به ایران بیاید و ما نتوانیم حمل کنیم.
صفایی با تاکید بر اینکه با تحریم ها مقابله کرده ایم گفت: توان جوانان ایرانی و بخش دریایی ما طوری بود که ما در رابطه با تحریم های آمریکا 6 ماه جلوتر بوده ایم و تراز تجارت خارجی ما ادامه خواهد داشت، تحیم ها سختی ها و محدودیت هایی برای ملت ایجاد کرده اما همه تلاش برای برداشته شدن تحریم ها و مقابله با آن انجام شده است.
اقتدار ایران در برخورد با یونان
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفتگو با شبکه خبری العالم درباره اقدام احیر یونان در توقیف کشتی ایران و آزادسازی آن، تاکید کرد : همکاری و حمایت یک مجموعه ملی از وزارت خارجه ، سازمان بنادر و دریانوری تا مجموعه کشتی رانی با پشیتبانی مجموعه نظامی و در واقع مجموعه دیپلماسی موجب آن شد تا نفت جمهوری اسلامی ایران را که آمریکا برای انتقال به کشور خود تخلیه کرده بود، تا قطره آخر به کشتی ما برگشت داده شود که نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است ، همچنین در حال مذاکره درباره حرکت کشتی های یونانی هستیم که این کشتی ها از این طرف حرکت کنند به سمت یونان و کشتی های ما نیز به سمت جمهوری اسلامی ایران حرکت کنند.
صفایی با اشاره به اقدام سریع جمهوری اسلامی در سه قسمت در ابعاد حقوقی افزود: در مرحله اول ما نسبت به اقدام غیرحقوقی اعتراض مان را خیلی سریع ، به سازمان جهانی دریانوردی اعلام و پیگیری کردیم در مرحله دوم در دادگاه های خودمان این شکایت را پیش بردیم و در مرحله سوم و به طور همزمان در دادگاه های یونان نیز شکایت حقوقی کردیم و رای گرفتیم که اقدام امریکایی ها برای گرفتن نفت جمهوری اسلامی ایران دزدی و غیرقانونی بوده است و ما براساس رای دادگاه یونان، کالایمان را ازکشتی آمریکایی مجددا تخلیه کردیم و به کشتی جمهوری اسلامی ایران بازگرداندیم .
صفایی افزود : اگر بخواهیم بحث ها را تقسیم کنیم به بحث کالای نفتی و کالاهای غیر نفتی ، جمهوری اسلامی ، بزرگترین کشتی نفتی در دنیا دارد ، کشتی ( وی ال سی سی ) با 300 هزارتن ظرفیت که درحال حاضر به عنوان بزرگترین کشتی، در دنیا تردد
می کنند ، قبلا کشتی (یو ال سی سی بود ) بود که الان تقریبا نیست ، این کشتی 300 هزار تنی به راحتی می توانند در بنادر ما تردد کنند تا ظرفیت های لازم ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت : در بخش کشتی کانتینری ، بزرگترین کشتی کانتینری جمهوری اسلامی ( 24 هزار تی یی یو است) و کشتی ( 18 هزارو 600 تی یی یو) که می توانند به بنادر ما تردد کنند که در منطقه ما با توجه به نوع تجارت بالاتر از این ظرفیت تردد نمی کنند چرا که کشتی های ظرفیت (24 هزار تی یی یو) اقیانوسی هستند یعنی از یک قاره به قاره دیگر ( از قاره آسیا به قاره آمریکا تردد می کنند که این نوع کشتی ها در خلیج فارس تردد ندارد اما ما ظرفیت 18 هزار تی یی یو را داریم و در برنامه ریزی ها و طرح های توسعه ای چه در بندر شهید رجایی و چه در بندر بزرگ مکران که درحال مطالعه هستیم ، قطعا کشتی های بزرگتر با ظرفیت ( 24 هزارتی یو ) هم خواهیم دید.
وی با اشاره به طرح های توسعه ای درکل بنادر ، چه بنادر کوچک و چه بنادر بزرگ تاکید کرد : عددهای بودجه ای بزرگ از 26 تا 27 هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور توسعه این بخشها تخصیص داده شده است ، همچنین در بحث تجهیزات بندری و تجهیزات دریایی و تجهیزات استراتژیکی بیش از 150 دستگاه تجهیرات بندری هم بخش خرید و هم ساخت توسط بخش خصوصی و بخش دولتی در دست اقدام است ، در بحث تجهیزات دریایی نیز بیش از 80 فروند شناور خدماتی دریایی در دست ساخت در حال برگزاری مناقصه است که در راستای تجهیز تجهیزات دریایی و تجهیزات بندری ، یک تحول عظیم در حوزه توسعه بنادر در دستور کار است که ان شالله در آینده نزدیک شاهد نتایج آن خواهیم بود.
صفایی افزود: این نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است که الحمدالله این وضعیت وجود دارد. الآن در حال مذاکره چگونگی آزادسازی کشتی های یونانی هستیم یعنی کشتی ها از این طرف به سمت یونان حرکت کنند و کشتی ما هم به سمت جمهوری اسلامی ایران حرکت کند. در ابعاد حقوقی در سه قسمت خیلی سریع اقدام کردیم. یکی اینکه اعتراضمان را خیلی سریع به سازمان جهانی دریانوردی اعلام و پیگیری کردیم. در مرحله دوم در دادگاه های خودمان طرح شکایت و پیگیری کردیم و در مرحله سوم همزمان در دادگاه های یونان شکایت حقوقی کردیم و در دادگاه های یونان رای گرفتیم که دزدی آمریکایی ها کاملا اقدام غیرقانونی بوده است که نفت جمهوری اسلامی را بتوانند بگیرند و بر اساس همان رای دادگاه یونان ما کالا را مجددا از کشتی آمریکایی تخلیه کردیم و به کشتی جمهوری اسلامی ایران بازگرداندیم.
تحول عظیم در حوزه دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بنادر ما به کالاهای نفتی و غیرنفتی تقسیم می شوند. بزرگترین کشتی نفتی که الآن در دنیا داریم 300 هزار تن ظرفیت دارد قبلا کشتی یو ال سی سی هم بود که الآن دیگر نیست . کشتی های 300 هزار تنی به راحتی می توانند در بنادر ما تردد کنند ظرفیت لازم ایجاد شده است. در بخش کشتی کانتینری ، بزرگترین کشتی کانتینری با ظرفیت 24 هزار تن تی ای یو در حال فعالیت است . الآن کشتی کانتینری با ظرفت 18600 تی ای یو به بنادر ما می توانند تردد کنند که در منطقه ما با توجه نوع تجارت بیش تر از ظرفیت 18600 تی ای یو تردد نمی کنند چون کشتی هایی که با ظرفیت 24 هزار تی ای یو هستند اقیانوسی اند یعنی قاره ای فعالیت می کنند از یک قاره به قاره دیگر، که این نوع کشتی ها به خلیج فارس وارد نمی شوند. الآن با طرح توسعه ای که داریم چه در بندر شهید رجایی و بندر بزرگ مکران در حال مطالعه و برنامه ریزی هستیم، قطعا کشتی های بزرگتر با ظرفیت 24 هزار تی ای یو هم خواهیم دید. در حال حاضر در کل بنادر کوچک و بزرگ طرح توسعه ای داریم. حدود27 هزار میلیارد تومن بودجه برای طرح توسعه ای بنادر کوچک و بزرگ اعتبار تخصیص داده ایم. برای تجهیزات بندری و تجهیزات دریایی و استراتژیکی بیش از 150 دستگاه در دست خرید و ساخت توسط بخش خصوصی و دولتی داریم. بیش از 80 فروند تجهیزات دریایی و شناور خدمات دریایی در دست ساخت داریم و یا در مرحله مناقصه برای ساخت است یعنی یک تحول عظیم در حوزه توسعه بنادر و تجهیز تجهیزات دریایی و بندری در دستور کار داریم که انشاءالله نتایج آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.