انفجارهای متعدد شهر خارکیف اوکراین را لرزاند

انفجارهای متعدد شهر خارکیف اوکراین را لرزاند
شنبه 16 مهر 1401 - 08:07

​​​​​​​ انفجارهای متعدد در بامداد شنبه شهر خارکیف در شرق اوکراین را به لرزه درآورد.

العالم - اروپا

به نقل از آسوشیتدپرس، این انفجارها ساعاتی پس از آن رخ داد که به گزارش خبرگزاری‌ها، روسیه حملات خود به اوکراین را در مناطق الحاقی متمرکز کرد.

گزارشی از تلفات جانی این انفجارها در دست نیست. این در حالی است که تعداد کشته شدگان حملات موشکی قبلی به ساختمان‌های آپارتمانی در شهر جنوبی زاپوریژیا به ۱۴ نفر افزایش یافته است.

ایهور ترخوف شهردار خارکیف در تلگرام خود نوشت، انفجارهای صبحگاه شنبه نتیجه حملات موشکی به مرکز شهر بوده است.

وی افزود، این انفجارها موجب آتش سوزی در یکی از مراکز درمانی شهر و یک ساختمان غیر مسکونی شد.

در دیگر مناطق الحاق شده به مسکو، وزارت دفاع روسیه روز جمعه گزارش داد که نیروهای این کشور پیشروی اوکراینی‌ها را در نزدیکی شهر لیمان دفع کرده و سه روستا را در مناطق دیگر در شرق دونتسک بازپس گرفته‌اند.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد که نیروهای روسیه از پیشروی نیروهای اوکراین به سوی چندین روستا در منطقه جنوبی خرسون جلوگیری کرده‌اند.

از سوی دیگر، ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی جمعه شب خود مدعی شد که ارتش او در این هفته ۷۷۶ کیلومتر مربع از سرزمین‌های شرق و ۲۹ شهرک از جمله ۶ شهرک را در منطقه لوهانسک که روسیه به خاک خود ضمیمه کرده است، بازپس گرفته است.

وی گفت که در مجموع، نیروهای اوکراین از آغاز ضدحمله خود ۲ هزارو ۴۳۴کیلومتر مربع زمین و ۹۶ شهرک را آزاد کرده‌اند.

یک فرماندار محلی اوکراین نیز گزارش داد که در منطقه دنیپروپتروفسک اوکراین، نیروهای روسی شهر نیکوپول را گلوله باران کرده‌اند که بر اثر آن یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شده و به ساختمان‌ها، خطوط لوله گاز طبیعی و سیستم‌های برق آسیب وارد شده است.

نیکوپل در امتداد رودخانه دنیپر در مقابل قلمرو تحت کنترل روسیه در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای قرار دارد. این شهر هفته‌ها است که به طور مکرر گلوله باران می‌شود.

یوهان ینین معاون اول وزیر امور داخلی اوکراین، در گزارشی گفت که از ۱۶ شهریور تاکنون ۵۳۰ جسد غیرنظامی در منطقه خارکیف در شمال شرقی اوکراین پیدا شده است.

ینین افزود، ساکنان کشته شده در طول اشغال روسیه شامل ۲۵۷ مرد، ۲۲۵ زن و ۱۹ کودک بودند که هویت ۲۹ نفر ناشناس بود. اکثر اجساد در یک گور دسته جمعی که قبلا فاش شده بود در شهر ایزیوم پیدا شده است.

به گفته ینین، اجساد کشف شده دارای نشانه‌هایی از تیراندازی، انفجار و شکنجه هستند. و برخی از افراد طناب به گردن داشتند، دستانشان از پشت بسته شده بود، زانوهایشان زخمی شده بود و دنده هایشان شکسته بود.

سرهی بولوینوف، یکی از مقامات پلیس منطقه، گفت که مقامات ۲۲ مکان شکنجه را در بخش‌هایی از منطقه خارکیف که نیروهای اوکراینی اخیراً آزاد کردند، شناسایی کرده‌اند.

پاولو کیریلنکو فرماندار دونتسک در تلگرام گزارش داد که در لیمان که اخیراً بازپس گرفته شده است، کارگران ۲۰۰ گور انفرادی و یک گور دسته جمعی با تعداد نامعلوم قربانی پیدا کردند. در سویاتوهیرسک، در ۲۴ کیلومتری از لیمان، ۲۱ جسد غیرنظامی تازه دفن شده کشف شده است.

در همین حال، وزارت دفاع انگلیس روز جمعه خبر داد که نیروهای اوکراین از آغاز تهاجم روسیه در ۵ اسفند، حداقل ۴۴۰ تانک و حدود ۶۵۰ خودروی زرهی روسی را به تصرف خود درآورده‌اند.

این وزارت‌خانه افزود: «شکست خدمه روسی در از بین بردن تجهیزات قبل از عقب نشینی یا تسلیم، وضعیت ضعیف آموزش و سطح پایین نظم و انضباط جنگی آنها را نشان می‌دهد. در شرایطی که روس‌ها در چندین بخش تحت فشار شدید قرار دارند و روحیه نیروهایشان رو به تضعیف است، روسیه احتمالاً به از دست دادن تسلیحات سنگین ادامه خواهد داد.»

پوتین ماه گذشته دستور بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش روسیه را برای تقویت نیروی انسانی در خطوط مقدم در اوکراین صادر کرد.

ارتش اوکراین روز جمعه مدعی شد که ۵۰۰ جنایتکار پیشین برای تقویت صفوف روسیه در منطقه شرقی دونتسک بسیج شده‌اند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها