شرکت‌های آلمانی بخاطر قیمت های سرسام آور انرژی به دنبال تولید در خارج هستند

شرکت‌های آلمانی بخاطر قیمت های سرسام آور انرژی به دنبال تولید در خارج هستند
دوشنبه 18 مهر 1401 - 13:54

شرکت‌های آلمانی با وجود بسته حمایتی ۲۰۰ میلیارد یورویی دولت، به علت قیمت‌های سرسام آور انرژی در فکر خروج از کشور و یافتن راهی برای روند تولید ارزان در خارج از این کشور هستند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آلمان در راستای کمک به خانوارها و شرکت‌های کوچک و متوسط جهت مقابله با افزایش قیمت‌ها، هفته گذشته یک بسته حمایتی انرژی شامل کاهش قیمت گاز و کاهش مالیات فروش برای سوخت را مطرح کرد.

به نوشته این خبرگزاری، بسته حمایتی کمک محدودی را به کسب و کارها می‌کند و ممکن است بعضی از شرکت‌ها را از تصمیمشان برای جابجایی به مکانی جهت تولید ارزانتر در خارج از کشور بازدارد.

رویترز برای اثبات این مساله به سراغ مدس رایدر مدیر اجرایی شرکت تولید کننده ظروف چینی در ایالت باواریا رفت. مدیر این شرکت با نام روزنتال می‌گوید: بسته حمایتی پیشنهادی با گذر زمان هیچ تغییری را در برنامه کاری ایجاد نمی‌کند. ما همچنان باید جایگزین‌هایی پیدا کنیم.

شرکت روزنتال که ۱۴۳ سال پیش در آلمان تاسیس شد، حالا به دنبال تولید برخی از محصولات خود در خارج از کشور است تا هزینه‌های تولید را کاهش دهد. به گفته مدیر اجرایی این شرکت، برنامه کاهش قیمت گاز همچنان برای متقاعد کردن روزنتال به منظور تجدید نظر در برنامه‌هایش مبهم است.

دولت آلمان در هفته جاری قرار است از جزئیات کاهش قیمت گاز و دیگر وجه‌های بسته حمایتی که اجرای آن تا بهار ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت، رونمایی کند.

دستمزد بالای کارگر و هزینه‌های دیگر در آلمان بسیاری از شرکت‌ها را بر آن داشته تا بخش‌هایی یا تمامی کسب و کار خود را به مکان‌هایی ارزانتر در اقتصادهای نوظهور اروپا و جاهای دیگر انتقال دهند.

نظرسنجی ماه گذشته اتحادیه آی‌جی متال در آلمان نشان می‌دهد درحالیکه تولید کنندگان در آلمان با قبوض انرژی ۱۰ برابری نسبت به ۲ سال گذشته مواجه هستند، از هر ۵ شرکت مهندسی یکی از آنها در خطر انتقال کسب و کار خود به خارج از کشور است.

بر اثر قیمت‌های انرژی سرسام آور، تورم در آلمان در ماه سپتامبر به ۱۰.۹ درصد رسید که بالاترین میزان در بیش از ربع قرن گذشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها