چین خطاب به آمریکا: درگیری‌های ژئوپولتیک سودی ندارد

چین خطاب به آمریکا: درگیری‌های ژئوپولتیک سودی ندارد
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 23:27

وزارت امور خارجه چین ادعاهای مطرح شده در راهبرد امنیت ملی آمریکا را رد کرد و متذکر شد اقدام در راستای درگیری‌های ژئوپولتیک سودی نخواهد داشت.

العالم - آسیا

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه به انتشار راهبرد امنیت ملی آمریکا واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» در این سند ۴۸ صفحه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شده، کاخ سفید ادعا کرده که چین «مهم‌ترین چالش ژئوپولتیک علیه آمریکا» محسوب می‌شود.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: «ما با ذهینت جنگ سرد تاریخ گذشته و طرز فکر مجموع صفر مخالف هستیم».

این مقام چینی متذکر شد: «ما در لفاظی یا اقدامی که موجب تشدید درگیری ژئوپولتیک یا رقابت میان قدرت‌های بزرگ شود و برخلاف روند روزگار و امیال جامعه بین‌الملل باشد، هیچ نفعی نمی‌بینیم. از چنین رفتارهایی استقبال نخواهد شد و راه به جایی نخواهند برد».

نینگ افزود: «چین همواره نیرویی در راستای صلح جهانی بوده و در توسعه جهانی ایفای نقش کرده، مدافع نظم بین‌المللی است و فراهم کننده منافع عمومی و طرف میانجی در مسائل بحرانی محسوب می‌شود. این واقعیتی است که جامعه جهانی به رسمیت می‌شناسد».

او با اشاره به اینکه چین بزرگ‌ترین کشور در حال توسعه و آمریکا بزرگ‌ترین کشور توسعه یافته هستند گفت، هردو کشور در حفظ صلح و ثبات جهانی و توسعه و ترویج رفاه اقتصادی مسئولیت داشته و از همکاری نفع می‌برند و از درگیری متضرر می‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا درخواست کرد، از اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد و پیروی کرده و به پنج تعهد انتخاباتی «جو بایدن» عمل شود تا روابط چین و آمریکا به مسیر توسعه سالم و پایدار بازگردد.

بایدن در حالی روز چهارشنبه سند ۴۸ صفحه‌ای راهبرد امنیت ملی دولت خود را منتشر کرد که بر طبق برنامه اولیه قصد انتشار آن را در چند ماه پیش از شروع عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین داشت.

بایدن در این سند که عمده تمرکز آن بر مقابله آمریکا با روسیه و چین است، اعتراف می‌کند، تغییر بزرگی در عرصه سیاست جهانی به وقوع پیوسته و نظمی که برای مدت سه دهه بعد از پایان جنگ سرد در جهان وجود داشت «قطعا پایان یافته است» و یک دوره جدید «رقابت میان قدرت‌های بزرگ برای شکل دادن به اتفاقات آینده در حال اجرا است.»

رئیس جمهور آمریکا که در مارس ۲۰۲۱ یک خط مشی امنیت ملی موقت را منتشر کرده بود، در این سند که اولین راهبرد رسمی امنیت ملی دولتش محسوب می‌شود، چین را به عنوان تنها رقیب تقریبا همتا با آمریکا در عرصه جهانی قلمداد و بر لزوم حفظ توجه آمریکا به روسیه تاکید کرده است.

سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن خواستار آن شده که آمریکا تقویت دموکراسی آسیب دیده خود در اثر تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای مقابله با انتقاد قدرت صلح‌آمیز در پی انتخابات ۲۰۲۰ را محوریت ببخشد.

در این استراتژی امنیت ملی بایدن نوشته شده است: «ما به عنوان آمریکایی باید همه توافق داشته باشیم حکم مردم، که در انتخابات ابراز شود، باید مورد احترام و محافظت قرار بگیرد. ما همچنین معتقدیم که اصلاحات اساسی همچنان برای تقویت نظام حاکمیتی ما ضروری است.»

بایدن این سند را در حالی منتشر کرد که در ماه‌های اخیر محبوبیت او و حزب دموکرات در میان آمریکایی‌ها به دلیل افول وضعیت اقتصاد این کشور و سیاست‌های فاجعه‌بار دولت او در عرصه سیاست خارجی و مسائل مختلف به شدت تنزل یافته و با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مهم کنگره آمریکا در ماه نوامبر زنگ خطر برای حزب دموکرات در خصوص افت شانس پیروزی این حزب در انتخابات و قدرت پیدا کردن جمهوریخواهان رقیب به صدا در آمده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها