جزییات "اعلامیه الجزایر" درباره  آشتی فلسطین از زبان اسماعیل رضوان

جمعه 22 مهر 1401 - 10:52

الجزایر پس از دو سال رکود در پرونده ای همچنان باز،  مقصد فلسطینی ها برای دور جدید آشتی است.

العالم فلسطین

دو هیئت از جنبش های فتح و حماس در الجزایر با یکدیگر دیدار کردند و گزارش های پشت درهای بسته حاکی از پیشرفت در مسائل باقی مانده میان دو طرف است.

اسماعیل رضوان رهبر حماس به شبکه خبری العالم گفت: فضا در الجزایر مثبت بود. اعلامیه الجزایر برای دستیابی به آشتی و مبتنی بر اصلاح و بازنگری در ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین است و همه گروه های ملی گرای فلسطینی بر اساس اصول و از طریق انتخابات در آن مشارکت دارند. امیدواریم این توافق اجرایی شود و طرفین بدان پایبند باشند.

منذر الحائک، رهبر جنبش فتح نیز به خبرنگار العالم گفت: فتح تمام تلاش خود را کرد و گام اول با حماس آغاز می‌شود، زیرا این حماس است که نوار غزه را تحت کنترل دارد و باید دولت تشکیل شود و بتواند به اختلافات و تفرقه پایان دهد تا در برابر جهانیان متحد ظاهر شویم و به جهانیان بگوییم مردم فلسطین متحد هستند و حق دارند یک کشور فلسطینی در این سرزمین ایجاد کنند.

ناظران امور فلسطین معتقدند همه گروه های فلسطینی خواهان آشتی هستند هرچند تبدیل نشدن توافقات قبلی به اقدامات عملی باعث هراس شهروندان از عدم جدیت دو طرف در مورد آشتی شده است.

این ناظران تاکید می کنند که مردم فلسطین دورانی را می گذرانند که در آن بیش از هر چیزی به وحدت نیاز دارند و الجزایر بر این اساس تلاش می کند به توافقی دست یابد که فلسطینیان در اجلاس سران عرب که در الجزایر برگزار می شود، با یکدیگر متحد باشند.

اگرچه توافق الجزایر به اختلافات فلسطین پایان نداد، اما می‌تواند زمینه مطمئنی ایجاد کند که فتح و حماس بتوانند به اختلافات خود پایان دهند زیرا غلبه بر اختلافات گذشته، برای مقابله با توطئه‌های کنونی و نیز خطرهای آینده ضروری است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها