اظهارات عجیب برلوسکونی درباره رابطه‌اش با پوتین/ نواری که برای نخست‌وزیر پیشین دردسرساز شد

اظهارات عجیب برلوسکونی درباره رابطه‌اش با پوتین/ نواری که برای نخست‌وزیر پیشین دردسرساز شد
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 10:57

این سیاستمدار 86 ساله ایتالیایی در مطرح کردن اظهارات جنجالی ید طولایی دارد.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا، که دوستی دیرینه ای با ولادیمیر پوتین دارد، در یک نوار صوتی جدید درباره بازسازی روابطش با رئیس جمهور روسیه سخن گفته است.

او مدعی شده است که با رئیس‌جمهور روسیه نوشیدنی‌های الکلی و نامه های "شیرین" رد و بدل کرده است!

خبرگزاری لاپرس ایتالیا آنچه را اظهارات برلوسکونی 86 ساله خطاب به قانونگذاران راست میانه فورزا ایتالیا طی جلسه ای در این هفته در مجلس نمایندگان نامید، منتشر کرد.
در این نوار صوتی شنیده می‌شود که برلوسکونی می گوید: «من دوباره با رئیس جمهور پوتین ارتباط برقرار کردم. او برای من 20 بطری نوشیدنی الکلی و یک نامه واقعا شیرین فرستاد. من هم با 20 بطری نوشیدنی و یک نامه شیرین مشابه پاسخ دادم.»
به نوشته لاپرس، این تبادل به مناسبت هشتاد و ششمین سالگرد تولد برلوسکونی در 29 سپتامبر انجام شد، چهار روز پس از آن که جناح راست بیشترین آرا را در انتخابات ملی ایتالیا به دست آورد.
این اظهارات در صفحه نخست روزنامه‌های ایتالیا منتشر شد و جنجال‌های زیادی به همراه داشت، زیرا ائتلاف محافظه کار ایتالیا به ریاست جورجیا ملونی، که به شدت از اوکراین در برابر روسیه حمایت می کند، در حال تقسیم پست های کابینه پیش از رایزنی های رسمی این هفته برای تشکیل دولت جدید است. فورزا ایتالیا، عضو کوچک ائتلاف که به برلوسکونی نزدیک است، برای وزارت خارجه و سایر وزارتخانه ها رقابت می کند.
در این نوار صوتی، به نظر می‌رسد برلوسکونی بار دیگر از موضع مسکو در قبال اوکراین دفاع می‌کند و به قانون‌گذاران می‌گوید که مقامات روس بارها گفته‌اند غرب در حال جنگ با روسیه است «زیرا ما به اوکراین تسلیحات و منابع مالی می‌دهیم».
این نخستین بار نیست که برلوسکونی ظاهرا از پوتین دفاع می کند. در اواخر مبارزات انتخاباتی، به نظر می‌رسید او عملیات نظامی روسیه را با گفتن اینکه پوتین توسط جدایی‌طلبان طرفدار مسکو در منطقه دونباس در شرق اوکراین مجبور به انجام آن شد، توجیه کرد.
برلوسکونی در 22 سپتامبر به مجری برنامه گفتگوی آخر شب مورد علاقه خود گفت: «قرار بود سربازان وارد شوند، ظرف یک هفته به کی‌یف برسند، دولت زلنسکی را با افراد شایسته جایگزین کنند و سپس بروند.»
بعداً او از این اظهارات عقب‌نشینی کرد و گفت کلماتش «بیش از حد ساده» تعبیر شده بودند.
دفتر برلوسکونی به شکلی مشابه کوشید مندرجات نوار صوتی او در مورد تولدش را تکذیب کند. در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، دفتر او تاکید کرد او روابط خود را با پوتین از سر نگرفته است و برلوسکونی «داستانی قدیمی را در مورد اتفاقی که سال‌ها پیش رخ داده برای قانونگذاران تعریف کرد.»
برلوسکونی سابقه‌ای طولانی در برقراری روابط دوستانه با پوتین دارد. او از رئیس‌جمهور روسیه در ویلای خود در ساردینیا پذیرایی کرده است و حتی در سال 2014 پس از الحاق کریمه توسط پوتین، به همراه رئیس‌جمهور روسیه از کریمه دیدن کرد.
اظهارات اخیر برلوسکونی به احتمال زیاد روابط او را با ملونی -که انتظار می رود به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا انتخاب شود، پیچیده خواهد کرد. سوابق راست افراطی ملونی و دیدگاه‌های بدبینانه گذشته او در برخی از پایتخت‌های اروپایی نگرانی‌هایی را برانگیخته اما او قاطعانه از ناتو و اوکراین در برابر روسیه حمایت کرده است.
روابط بین این دو به دلیل اصرار برلوسکونی بر حضور یک فرد وفادار به خودش در کابینه و به دلیل امتناع فورزا ایتالیا از رای دادن به نامزد ملونی برای ریاست سنا تیره شده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها