هزینه ساقط‌کردن پهپادها برای اوکراین بیشتر از هزینه‌کرد روسیه

هزینه ساقط‌کردن پهپادها برای اوکراین بیشتر از هزینه‌کرد روسیه
چهارشنبه 27 مهر 1401 - 18:39

روزنامه «گاردین» به نقل از یک گزارش تحلیلی خبر داد، هزینه اوکراین در ساقط کردن پهپادهای انتحاری بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که روسیه در انجام این حملات صرف می‌کند.

العالم - اروپا

در شرایطی که حملات پهپادی روسیه به مناطق مختلف اوکراین خبرساز شده است، نتیجه یک گزارش تحلیلی نشان می‌دهد که اوکراین برای زدن پهپادها هزینه بیشتری از روسیه صرف می‌کند.

روزنامه «گاردین» به نقل از نتیجه گزارش تحلیلی یک سازمان فعال در زمینه اخبار نظامی خبر داد، هزینه‌ای که اوکراین برای هدف قرار دادن و ساقط کردن پهپادهای «کامی‌کازه» صرف می‌کند، بیشتر از هزینه‌ای است که روسیه برای استفاده از این پهپادهای انتحاری خرج می‌کند.

در گزارش روز چهارشنبه (امروز) این روزنامه انگلیسی، بار دیگر ادعاهای اوکراین و حامیان غربی این کشور درباره تحویل پهپادهای «شاهد» و «مهاجر» ایران به روسیه تکرار شده است. جمهوری اسلامی ایران ادعاها درباره کمک تسلیحاتی به روسیه در جنگ اوکراین را رد کرده است.

گاردین در گزارش خود مدعی شد: «طی ماه گذشته در مجموع ۱۶۱ پهپاد شاهد-۱۳۶، یک پهپاد شاهد-۱۲۹ بزرگتر و چهار پهپاد تهاجمی بزرگتر موسوم به مهاجر-۶ توسط پدافند هوایی اوکراین سرنگون شده‌اند».

به گزارش این رسانه، «مولفار» که یک نهاد غیردولتی فعال در زمینه اخبار نظامی است، درباره هزینه استفاده از این پهپادها و همچنین هزینه ساقط کردن آن تخمین زده است.

طبق این تخمین، بهای هر پهپاد شاهد-۱۳۶ ایران بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار یورو است اما هزینه کل حملات پهپادی شکست خورده روسیه طی هفته‌های اخیر به اوکراین، بین ۱۱.۶۶میلیون دلار (۱۰.۳۶ میلیون پوند) تا ۱۷.۹ میلیون دلار (۱۵.۹ میلیون پوند) است.

طبق این گزارش، اوکراین برای سرنگونی پهپادها مجموعه‌ای از تسلیحات شامل جت‌های میگ ۲۹، موشک‌های کروز C-۳۰۰ و سامانه دفاع زمینی آمریکایی ناسامز(Nasams) را مستقر کرده است.

طبق تحلیل موسسه «مولفار»، بر اساس تحلیل خود، اوکراین از ۱۳ سپتامبر تا ۱۷ اکتبر (۲۲ شهریور تا ۲۵ مهر ماه) برای ساقط کردن پهپادها بیش از ۲۸.۱۴ میلیون دلار (۲۵ میلیون پوند) هزینه کرده است.

گاردین با اشاره به برآورد فوق نوشت: «این موضوع این نشان دهنده هزینه مالی کم حملات پهپادی برای روسیه است».

«آرتم استاروسیک» مدیر اجرایی مولفار مدعی است که استفاده از پهپادها باید به‌عنوان نشانه‌ای از ضعف مسکو تلقی شود. به ادعا او، «روسیه دارد در این جنگ شکست می‌خورد. اگر آنها از ایران پهپاد سفارش می‌دهند به این معنی است که خودشان سلاح ندارند».

انتشار گزارش گاردین در شرایطی انجام شده که مقام‌های اوکراین و حاکمیان غربی این کشور با اشاره به حملات اخیر پهپادی روسیه، بارها علیه ایران موضع گرفته‌اند. مسئولان اتحادیه اروپا هم به همین بهانه درصدد اعمال تحریم علیه ایران هستند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها