دولت السودانی، آغازی برای پایان بحران های عراق

دولت السودانی، آغازی برای پایان بحران های عراق
شنبه 7 آبان 1401 - 17:40

کارشناسان و ناظران معتقدند معرفی محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر عراق ضربه ای دردناک به طرح کودتای آمریکا در عراق بود و وی باید مانع آن شود که این کشور حاکمیت عراق را نقض کند.

العالم _ عراق

پژوهشگران سیاسی می گویند تظاهرات و اعتراضات در دوران نخست وزیری عادل عبدالمهدی در عراق در پی بحران اقتصادی و نبود خدمات رفاهی در این کشور و نیز انتشار خبرهایی درباره فساد گسترده در آن، موجی شد تا گروه های طرفدار واشنگتن سوار بر آن شوند و دولت عبدالمهدی را سرنگون کنند و این در حالی بود که وی آن زمان با چین قرارداد بسته بود و می توانست عراق را از بحران اقتصادی خارج کند و همین مسئله موجب خشم آمریکا شد.

به گفته پژوهشگران، کودتای آمریکایی در عراق به روی کار آمدن نیروهای طرفدار واشنگتن منجر و در نتیجه موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق به فراموشی سپرده شد.

پژوهشگران تاکید می کنند آمریکایی ها هرچند موفق شدند عراق را تا ماه ها درگیر آشوب و هرج و مرج کنند اما در نهایت به هدف خود نرسیدند زیرا نخست وزیر جدید در زمره کسانی است که او را جزو گروه های مقاومت می دانند که با ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق مخالفند.

هم اکنون سیاستمداران عراقی تاکید می کنند که مردم عراق به طور جدی از السودانی می خواهند که جلوی تجاوزات آمریکا و نقض حاکمیت عراق را بگیرد.

سیاستمداران عراقی همچنین از نخست وزیر جدید می خواهند که ساختار دستگاه های امنیتی را ارزیابی و بازسازی کند زیرا برخی از اعضای این دستگاه ها با طرف های خارجی در ارتباطند که حاکمیت عراق را نقض می کنند.

این سیاستمداران تاکید می کنند که آمریکا علاوه بر نقض مکرر حاکمیت عراق، تعدادی از پایگاه های حشد الشعبی را بمباران کرده است و این در حالی است که حشد الشعبی جزو نیروهای رسمی نظامی عراق است و این مسئله باید نصب العین فرمانده کل نیروهای مسلح باشد.

دیپلمات های عراقی در همین حال تاکید می کنند که فرصت های موفقیت و پیروزی دولت السودانی بسیار بیشتر از زمینه های شکست آن است. این در حالی است که السودانی دولت خود را دولت خدمت و اصلاح نامیده است و امیدها به توان آن برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی فراوان است.

پربیننده ترین خبرها