شرکت اماراتی تصمیم دادگاه فدرال عراق درباره قانون نفت و گاز اقلیم کردستان را بی اساس دانست

شرکت اماراتی تصمیم دادگاه فدرال عراق درباره قانون نفت و گاز اقلیم کردستان را بی اساس دانست
يکشنبه 8 آبان 1401 - 12:23

شرکت اماراتی "دانه گاز" که در اقلیم کردستان عراق فعالیت می کند، تصمیم دادگاه فدرال عراق درباره قانون نفت و گاز این اقلیم را بی اساس دانست و تاکید کرد که به فعالیت خود در این منطقه ادامه خواهد داد.

العالم - امارات

به گزارش پایگاه خبری کردستان ۲۴، شرکت اماراتی «دانه گاز» که در اقلیم کردستان عراق فعالیت می‌کند، اعلام کرد که تولید خود در میدان گازی این اقلیم را به یک میلیارد متر مکعب در روز افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، شرکت «دانه‌گاز» ضمن اشاره به برنامه‌های خود برای تولید روزانه‌ یک میلیارد متر مکعب گاز در روز، تاکید کرد که هیچ پیامی از دادگاه کرخ در بغداد در مورد لغو قراردادهای خود در اقلیم کوردستان دریافت نکرده است.

این در حالی است که دادگاه فدرال عراق اواخر بهمن‌ماه سال گذشته قانون نفت و گاز تنظیم‌شده در اقلیم کردستان را مغایر با قانون اساسی خواند و از مقام‌های این منطقه خواسته بود نفت خام تولیدی خود را تحویل دولت بغداد دهند.

در تصمیم دادگاه فدرال عراق آمده است که اقلیم کردستان باید کل نفت خام این منطقه و مناطق همجوار را به وزارت نفت در بغداد به‌عنوان نماینده دولت فدرال تحویل دهد.

این حکم قراردادهای نفتی اقلیم کردستان با شرکت‌های نفتی، طرف‌های خارجی و دیگر دولت‌ها را بی‌اعتبار اعلام کرد؛ بر اساس این سند، قراردادهای اکتشاف، استخراج و فروش نفت و گاز شامل این حکم می‌شوند

در همین حال «مجید جعفر» مدیرعامل شرکت دانه‌گاز در گفت وگو با پایگاه خبری کردستان٢٤ با بیان اینکه شرکت‌های بین‌المللی میلیاردها دلار در اقلیم کردستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مدعی شد: شرکت های خارجی اکنون‌که درک روشنی از قانونی بودن قراردادهای خود با اربیل دارند، این کار را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت قصد دارد با استفاده از گاز طبیعی که تولید می‌کند ضمن تامین شبانه روزی برق اقلیم کردستان عراق برق سایر مناطق این کشور را نیز تامین کند.

جعفر تصمیم دادگاه فدرال عراق در مورد قانون نفت و گاز اقلیم کردستان را که در فوریه‌ ۲۰۲۲ صادر شد بی‌اساس دانست و افزود: این قانون بر مبنای قانون اساسی صادر نشده است.

وی درباره فعالیت شرکت دانه‌گاز در اقلیم کردستان عراق گفت: از زمان امضای قرارداد خود با دولت اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۰۷ و یک سال بعد، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در سال ۲۰۰۸ تولید را با ۸۰ میلیون متر مکعب گاز در روز آغاز کردیم، درحالی‌که اکنون ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت دانه گاز امارات در اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: اکنون در تلاشیم تا تولید گاز را در سال آینده ۲۵۰ میلیون متر مکعب افزایش دهیم و پس‌ از آن می‌توانیم تولید را به یک میلیارد متر مکعب در روز برسانیم.

این مقدار معادل حدود ۶۰ درصد گازی است که عراق از ایران وارد می‌کند و برای کارکرد حدود ۵ هزار مگاوات کافی است.

برنامه‌ کاری و اعضای کابینه‌ دولت جدید عراق، پنج‌شبنه‌ گذشته از سوی مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت. در برنامه‌ی دولت جدید آمده است که طی شش ماه پس از آغاز فعالیت دولت، پیش نویس قانون جدید نفت و گاز به مجلس نمایندگان عراق ارائه خواهد شد.

میدان گازی «کورمور» در منطقه‌ "قادرکرم" در اقلیم کردستان عراق که شرکت اماراتی دانه‌گاز در آن فعالیت می‌کند، در ماه‌های اخیر چندین بار مورد حمله‌ خمپاره‌ای و راکتی قرار گرفته است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها