نتایج غیر نهایی انتخابات برزیل؛ داسیلوا از بولسونارو پیشی گرفته است

نتایج غیر نهایی انتخابات برزیل؛ داسیلوا از بولسونارو پیشی گرفته است
دوشنبه 9 آبان 1401 - 02:34

نتایج اولیه شمارش رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری برزیل نشان می‌دهد که «لولا داسیلوا» نامزد راستگرا و رییس جمهوری سابق از " ژائیر بولسونارو» رییس جمهوری کنونی پیش افتاده است.

العالم-آمریکا

دا سیلوا تاکنون ۵۰.۳ درصد و بولسونارو ۴۹.۷ درصد آرا را کسب کرده است.

برخی رسانه‌ها نیز بدون اشاره به شمار دقیق رأی‌های اتخاذ شده از سوی داسیلوا و بولسونارو اعلام کردند که پیشتازی رییس جمهوری سابق در نتیجه شمارش ۷۰ درصد از آرا بدست آمده است.

اعلام پیشتازی داسیلوا درحالی است که ساعاتی پیش نتایج شمارش اولیه حکایت از پیروزی بولسونارو داشت.

دادگاه عالی انتخابات برزیل در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که پس از شمارش ۵.۶ درصد از آرای ثبت شده در دستگاه رأی گیری الکترونیک، بولسونارو حدود ۵۳.۲ درصد و داسیلوا حدود ۴۶.۸ درصد از این آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

بیش از ۱۵۶ میلیون برزیلی، صبح یکشنبه به وقت محلی (۳۰ اکتبر/ هشتم آبان ماه) بار دیگر پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد تا پس از یک دوره رقابت انتخاباتی فشرده میان رئیس‌جمهوری سابق و رئیس‌جمهوری فعلی، سکاندار دولت آینده این پهناورترین کشور آمریکای جنوبی را انتخاب کنند. جامعه برزیل که در تاریخی‌ترین فضای دو قطبی به سر می‌برد، انتخاب خواهد کرد که چه کسی از اول ژانویه، سکان ریاست جمهوری این کشور برای چهار سال آینده را به دست بگیرد.

طبق نظرسنجی‌های مختلف پیش از انتخابات، «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق برزیل همچنان گوی سبقت از «ژائیر بولسونارو» را ربوده است اما اختلاف ناچیز میان این دو سیاستمدار (بین کمتر از ۴ تا ۷ درصد)، امکان هرگونه پیش‌بینی قطعی از نتایج را دشوار می‌کند.

در این انتخابات، فرمانداران و معاونان فرماندار در ۱۲ ایالت برزیل نیز انتخاب خواهند شد، با این حال، نگاه همگان به مناقشه دو سیاستمدار قدرتمند برزیل معطوف شده است که در دور نخست انتخابات که دوم اکتبر (۱۰ مهر) برگزار شد، تنها پنج درصد اختلاف داشتند. چهار هفته پس از آن یکشنبه حساس، این کارزار سیاسی سرنوشت‌ساز به نبردی شدید میان دو کاندیدا تبدیل شد تا نه تنها رای طرفداران رقیب را از آن خود کنند بلکه حمایت برزیلی‌های مردد را به دست آورند. بر اساس یکی از آخرین نظرسنجی‌های موسسه دیتا فولها، لولا داسیلوا از حمایت ۴۹ درصدی و ژائیر بولسونارو از حمایت ۴۴ درصدی برخوردار است.

پرونده فساد علیه داسیلوا (هر چند از آن تبرئه شد) و بی اعتمادی به حزب کارگران در مقابل سخنرانی‌های تحریک‌آمیز، زن‌ستیزانه و با رنگ و بوی مستبدانه از سوی بولسونارو همزمان با زیر سوال بردن کنگره، قوه قضائیه و نظام انتخاباتی از عواملی است که برزیلی‌ها را در دو راهی دشوار انتخاب قرار می‌دهد. مخالفان بولسونارو، ترویج استفاده از سلاح گرم، جنگل‌زدایی آمازون و مدیریت ضعیف شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را نیز علیه او مطرح می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها