یک شرکت آمریکایی سومین شریک قطر در توسعه میدان گازی مشترک با ایران

یک شرکت آمریکایی سومین شریک قطر در توسعه میدان گازی مشترک با ایران
دوشنبه 9 آبان 1401 - 09:30

شرکت انرژی قطر اعلام کرد: پس از شل بریتانیا و توتال انرژیز فرانسه، یک شرکت آمریکایی به عنوان سومین شریک در پروژه توسعه بخش جنوبی میدان گازی «شمال» انتخاب شد.

العالم - آسیا

سعد بن شریده الکعبی، وزیر انرژی و مدیر عامل شرکت انرژی قطر اعلام کرد که شرکت امریکایی کونوکو فیلیپس، به عنوان سومین شریک در پروژه توسعه بخش جنوبی میدان گازی شمال انتخاب شده است.

به گزارش الخلیج آنلاین، وی سهم شرکت امریکایی مذکور از توسعه این میدان گازی را 6.25 درصد اعلام کرد.

پیش از اعلام شراکت این شرکت امریکایی، ریان لانس، رئیس هیئت مدیره کونوکو فیلیپس با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار و گفت وگو کرد.

پیش از این قطر با شرکت شل بریتانیا و توتال انرژیز فرانسه نیز توافقنامه مشترک هر کدام به سهم 9.375 درصد امضا کرد که مجموع درصد این سه شرکت 25 درصد می شود و 75 درصد نیز سهم قطر از پروژه توسعه این میدان گازی است.

طرح توسعه میدان شمال شامل 6 واحد گاز طبیعی مایع می شود که ظرفیت تولیدی قطر را تا سال 2027 به 126 میلیون تن در سال خواهد رساند.

میدان گازی شمال، یک میدان عظیم گاز طبیعی مشترک بین قطر و ایران است که بزرگترین میدان گازی جهان محسوب می شود و دارای 50.97 تریلیون متر مکعب گاز است.

مساحت این میدان حدود 9 هزار و 700 کیلومتر مربع است که 6 هزار کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی قطر و 3 هزار و 700 کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی ایران قرار دارد.

این میدان در سال 1971 کشف و تولید گاز در آن از سال 1989 آغاز شد.

میدل ایست نیوز

پربیننده ترین خبرها