دولت اتیوپی و شبه‌نظامیان «تیگرای» توافق صلح امضاء کردند

دولت اتیوپی و شبه‌نظامیان «تیگرای» توافق صلح امضاء کردند
پنج‌شنبه 12 آبان 1401 - 00:50

دولت اتیوپی و شبه نظامیان «جبهه تیگرای» پس از دو سال درگیری توافق صلح و توقف درگیری‌ امضاء کردند.

العالم-آفریقا

سرانجام پس از دو سال درگیری میان شبه نظامیان «جبهه تیگرای» ارتش اتیوپی، دو طرف پس از یک هفته مذاکره در پایتخت آفریقای جنوبی، توافق صلح امضاء کردند.

این مذاکرات از تاریخ ۲۵ اکتبر (سوم آبان) در شهر «پرتوریا» پایتخت آفریقای جنوبی آغاز شده بود. دو طرف در پنجم اکتبر درخواست اتحادیه آفریقا برای ورود به مذاکرات صلح را پذیرفته بودند.

در پی امضای توافق صلح، اولوسگون اوباسانجو، رئیس‌جمهور سابق نیجریه و میانجی اتحادیه آفریقا در این توافق گفت که دو طرف درگیری در اتیوپی رسماً با توقف سیستماتیک، منظم، آرام و هماهنگ خصومت‌ها و خلع سلاح موافقت کرده‌اند.

او این توافق را آغاز عصر جدیدی برای کشور اتیوپی توصیف و از آن استقبال کرد. اوباسانجو همچنین گفت که این درگیری دو ساله صدها هزار قربانی به جا گذاشته است.

سخنگوی آنتوینو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در پیامی از امضای توافق صلح و توقف درگیری‌ها در اتیوپی استقبال کرد.

«گیتاچو رضا» رئیس هیأت مذاکره کننده جبهه تیگرای با استقبال از توافق امضاء شده گفت که این گروه حاضر شده است تا امتیازاتی به دولت آدیس آبابا بدهد. او تأکید کرد: «ما آماده‌ایم تا این توافق را به سرعت اجرا کنیم. برای اینکه درد و رنج مردم کاهش یابد حاضر شده‌ایم امتیاز بدهیم، چرا که می‌خواهیم اعتمادسازی کنیم».

اقلیم «تیگرای» در شمال اتیوپی از نوامبر سال ۲۰۲۰ شاهد درگیری میان «جبهه آزادیبخش تیگرای» با ارتش این کشور است و تاکنون دو میلیون نفر مجبور به کوچ اجباری شده‌اند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها