توصیه ای از "ملک فیصل" به بن سلمان که باید جدی بگیرد!

توصیه ای از
دوشنبه 16 آبان 1401 - 22:08

فیصل بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه وقت عربستان در زمان جنگ یمن در دهه شصت قرن گذشته، توانست عربستان سعودی را از لغزش بیشتر در باتلاق یمن نجات دهد.

العالم- کشکول

ما فقط یک چیز می خواهیم و آن این است که ما و برادران مصری مان از یمن عقب نشینی کنیم و برادران یمنی مان را به حال خود رها کنیم تا مسائلشان را خودشان حل کنند و سرنوشتشان را خودشان تعیین کنند، بدون هیچ دخالتی از سوی ما یا برادرانمان در مصر و یا هر طرف دیگر، این تنها چیزی است که ما می ‌خواهیم.

این سخن فیصل بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه وقت عربستان در زمان جنگ یمن در دهه شصت قرن گذشته در جمع حجاج در مکه مکرمه بود.

آنچه ملک فیصل درباره یمن به حجاج گفت، همان را در مصاحبه ای با عادل مالک روزنامه نگار لبنانی که در اول سپتامبر 1964 در روزنامه لبنانی النهار منتشر شد، به طور مفصل تر بیان کرده بود.

در آن دیدار، مالک از فیصل پرسید: پس از گذشت دو سال از شروع جنگ یمن و پیامدهای خطرناک آن، موضع شما در قبال آن چیست و به نظر شما راه حل چیست؟

وی پاسخ داد: جنگ یمن برای یمنی ها است و راه حل آن نیز در دست گروه های متخاصم یمنی است، اصلا این مشکل چه ربطی به ما دارد؟ بارها این را گفته ‌ام و امروز هم می‌گویم. راه‌ حل این بحران، خروج همه ارتش‌های خارجی از یمن و اجازه دادن به شهروندان یمنی است تا سرنوشتشان را خودشان تعیین کنند، اگر گفتند جمهوری، پس جمهوری تشکیل شود، اگر گفتند پادشاهی، پس پادشاهی باشد.

فیصل در آن دیدار به تعداد قربانیان جنگ اشاره کرد و گفت: دویست هزار یمنی، اعم از سلطنت طلب و جمهوری خواه شامل زن، مرد و کودک و بیست هزار سرباز مصری در جنگ یمن کشته شده اند. نتیجه این همه خصومت چیست؟ آیا باعث آزادی یمن شد" ای کاش این خون ها در دامنه های تل آویو ریخته می شد.

در اینجا تلاش کردیم مواضع ملک فیصل را در مورد جنگ یمن که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰ آغاز شد- یعنی زمانی که مصر به نفع جمهوری‌خواهانی که علیه سلطنت بودند و عربستان سعودی به نفع سلطنت‌طلبان مداخله کرد- با جزئیات بیان کنیم. نکته قابل توجه این است که آنچه ملک فیصل، عموی محمد بن‌سلمان را متمایز می‌سازد این است که او از برادرزاده خود- ولیعهد فعلی- باهوش‎‌تر بود. در حالی‌که تنها ۲ سال از جنگ می‌گذشت این مرد به سرعت متوجه شد که کشورش درگیر یمن است و لذا بارها خواستار عدم مداخله در امور یمن و تسلیم امور و سرنوشت آن به مردم همین کشور شد.

فیصل با این اقدام توانست عربستان سعودی را از لغزش بیشتر در باتلاق یمن نجات دهد در حالی‌که بن‌سلمان با گذشت ۸ سال از جنگ پوچ علیه یمن و به رغم بلایای زیادی که سر یمنی‌ها آوار کرده و این کشور را در معرض بزرگ‌ترین فاجعه جهانی در عصر حاضر قرار داده است، همچنان لجوجانه بر ادامه این جنگ تأکید دارد؛ هر چند که همه می‌دانند او روی اسب بازنده حساب باز کرده است.

قدر مسلم آن است که بن‌سلمان هیچ تجربه‌ای در حکومت داری یا رهبری جنگ‌ها ندارد و بلکه حتی چیزی از تاریخ کشورش نمی‌داند.

به نظر می‌رسد که او زمانی برای مطالعه ندارد و ما در اینجا بهتر می‌دانیم بخشی از گفته‌های عمویش را بازگو کنیم به این امید که او امور را آن طور که هستند ببیند نه آنگونه که غرورش برای او ترسیم می‌کند.

عادل مالک، روزنامه‌نگار لبنانی از ملک فیصل می‌خواهد که در پایان دیدار برای یمن آرزویی بکند و او در پاسخ می‌گوید: من از صمیم قلب امیدوارم که بدون توطئه علیه یکدیگر، دل ها را از کینه آنها پاک کنیم و تلاش خود را متوجه دشمنان واقعی کنیم.

پربیننده ترین خبرها