خیز بن‌سلمان برای گسترش الحاد در جامعه عربستان

خیز بن‌سلمان برای گسترش الحاد در جامعه عربستان
چهارشنبه 18 آبان 1401 - 19:48

محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی که رویکرد سرکوب علمای دینی را کلید زد آن را با سرکوب افکار افراطی و تکفیری توجیه می‌کرد ولی با گذشت زمان، معلوم شد که هدف نهایی بن‌سلمان فراتر از مبارزره با وهابیت و گسترش ابتذال است و بلکه این رویکرد به گسترش الحاد در جامعه عربستان منتهی می‌شود.

العالم- کشکول

این هدف نهایی بن‌سلمان را پس حمله دیوانه‌وار چند روز پیش برخی حساب‌هاری کاربری وابسته به دیوان پادشاهی در توییتر به شیخ احمد السید، وب‌سایت "سعودی لیکس" فاش کرد.

گفته می‌شود شیخ السید از صحنه سیاسی دور است و بنابراین هیج فعالیت سیاسی علیه نظام ال سعود گزارش نشده است؛ پس دلیل این هجمه‌ها علیه او چیست؟

به نظر می‌رسد آنچه دربار سلطنتی را واداشته تا عواملش را علیه احمد السید بسیج کند این است که او تلاش‌هایش را برای مقابله با عقاید الحادی، افکار مخرب و ناهنجاری و هشدار دادن با دلیل و سند به جوانان درباره خطرات چنین ایدئولوژی وقف کرده است.

در واقع هدف از حمله و هجمه علیه علمایی که در مقابل الحاد، انحراف و انحطاط اخلاقی در جامعه عربستان منفعل نیستند تلاش برای برداشتن تمام موانع موجود بر سر راه رژیم بن‌سلمان است که برای گسترش الحاد و رایج کردن انحطاط اخلاقی خیز برداشته است.

حمله شدید علیه شیخ السید در اواخر اکتبر گذشته از سوی بیش از چند نفر از ستون‌نویس‌های روزنامه‌های حکومتی یا کسانی که خود را کارشناس "امنیت فکری" معرفی می‌کنند، آغاز شد که وجه تشابه تمام این هجمه‌ها، تهی بودن آنها از نقد منطقی و نیز متهم کردن او به اقدامات تروریستی بوده است.

عبدالله الجدیع، مدرس دانشگاه امام محمد بن سعود، از بارزترین این منتقدان است که خود را کارشناس امنیت فکری می‌داند. خالد العضاض نیز یکی دیگر از این افراد است؛ او نویسنده‌ و کارشناس نقد افراط‌گرایی و تروریسم است.

آنچه که نظارت حکومت به این هجمه‌ها علیه شیخ السید را تایید می‌کند حضور عبداللطیف بن عبدالله آل شیخ در میان این افراد است. او در برخی روزنامه‌های سعودی مقاله می‌نویسد و پیشتر مشاور حقوقی در دربار سلطنتی بود.

هر چند این منتقدان خودشان را "کارشناس امنیت فکری" می‌نامند ولی توهین و استفاده از الفاظ رکیک و ناپسند و اتهام‌زنی‌های واهی و افتراها و نافرمانی از "ولی امر"، در هجمه‌ها و نقدهای‌شان بسیار وجود دارد.

شواهد دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد بن‌سلمان با گسترش بی‌دینی و ابتذال در جامعه عربستان، به مبارزه خود با دین اسلام ادامه می‌دهد.

از جمله اینکه سخنگوی دانشگاه کاتولیک آمریکا فاش کرد که وابسته فرهنگی عربستان سعودی بیش از ۱۵ میلیون دلار کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان شاغل در این دانشگاه اختصاص داده است.

افزون بر این، رژیم بن‌سلمان اجازه داده است تا افراد افکار الحادی را بدون هیچ‌گونه فشاری در کشور تبلیغ کنند و حتی رژیم از افرادی که ملحد هستند اجازه سفر به سرزمین حرمین شریفین را داده است.

پربیننده ترین خبرها