البرهان: هر گروه سیاسی که در کار ارتش دخالت کند، دشمن ماست

البرهان: هر گروه سیاسی که در کار ارتش دخالت کند، دشمن ماست
يکشنبه 22 آبان 1401 - 14:59

رئیس شورای حاکمیتی سودان از تمام گروه‌های سیاسی این کشور خواست برای حل بحران بر سر میز مذاکره بنشینند.

العالم - آفریقا

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده کل ارتش این کشور گفت: ما برای تقویت توانایی‌های نیروهای مسلح جهت عمل به وظایفشان تلاش می‌کنیم و به هیچ طرفی اجازه لطمه زدن به ارتش را نمی‌دهیم. نیروهای مسلح هرگز به مردم خیانت نمی‌کنند و محافظ کشور هستند.

وی گفت: چیزی به اسم حل و فصل دوجانبه وجود ندارد. ما به سیاستمداران اجازه نمی‌دهیم در ارتش مداخله کنند. ما شراکت با غیرنظامیان را بعد از تلاششان برای مداخله در ارتش تعلیق کردیم. هر گروه سیاسی که بخواهد در کار ارتش دخالت کند دشمن ماست. پس از ارتش دور باشید. تلاش‌ها برای اقدامات تحریک آمیز موفق نخواهد شد. دوستی نیروهای مسلح با وطن و شهروندان هرگز تغییر نخواهد کرد.

البرهان گفت: من از تمام سیاستمداران می‌خواهم بر سر میز مذاکره بنشینند. ما خواهان راهکارهای جمعی هستیم؛ نه انفرادی و برای توافق با تمام گروه‌ها و ایجاد روابط منسجم تلاش می‌کنیم. امیدواریم یک دولت مستقل غیرحزبی تشکیل شود. مسئله ما حمایت از وطن، ملت و خاک است. ما برای حفظ وحدت سودان تلاش می‌کنیم و از گروه‌های آزادی و تغییر می‌خواهیم چشم انداز واحدی داشته باشند. دودستگی گروه‌های سیاسی و نبود توافق به نهادهای سودان لطمه می‌زند.

وی تأکید کرد: نیروهای مسلح گام‌های مثبتی به سمت صلح برداشته‌اند. ما برای حل بحرانمان با اتیوپی چه درباره مرزها و چه سد النهضه نیز از طریق مذاکره تلاش می‌کنیم.

در این راستا کمیته سه جانبه سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان بین دولتی توسعه"ایگاد" ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان گروه‌های نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر ظرف دو هفته پایان یابد. این کمیته امیدوار است اواسط نوامبر مذاکرات مستقیمی میان طرف‌های سودانی برگزار شود.

اظهارات البرهان در حالی ایراد شده که سودان همچنان شاهد اعتراضات گسترده علیه کودتای نظامی است. روز شنبه خارطوم شاهد اعتراضات گسترده علیه مداخله خارجی در سودان بود. همچنین قرار است امروز (یکشنبه) تظاهرات جدیدی در شهر "ام درمان" با عنوان "تظاهرات میلیونی در مخالفت با کودتا" برگزار شود. کمیته‌های مقاومت سودان در شهر ام درمان خواهان برگزاری این تظاهرات با شعار "نه به شراکت، نه مذاکره، نه مشروعیت" شده‌اند.

کمیته‌های مقاومت سودان تأکید کردند که این تظاهرات در مخالفت با حل و فصل سیاسی پیشنهادی است و آن‌ها تصمیم دارند نظام کنونی را از طریق مبارزه مسالمت‌آمیز سرنگون کنند.

عبدالفتاح البرهان ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور و دولتش را برکنار کرده و در سودان وضعیت فوق‌العاده برقرار کرد. از آن زمان سودان شاهد تظاهرات علیه کودتای البرهان است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها