لهستان سطح آمادگی نظامی خود را افزایش داد؛ تماس بایدن و ماکرون با دودا

لهستان سطح آمادگی نظامی خود را افزایش داد؛ تماس بایدن و ماکرون با دودا
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 01:47

لهستان از افزایش سطح آمادگی نظامی خود بعد از اصابت دو موشک به خاک این کشور خبر داد.

العالم - اروپا

به دنبال اصابت دو موشک در خاک لهستان که به کشته شدن حداقل دو نفر انجامیده است، لهستان اعلام کرد که سطح آمادگی نظامی خود را افزایش داده است.

«ماتئوس موراویتسکی» نخست وزیر لهستان با اعلام این خبر افزود: ورشو درباره لزوم فعال سازی ماده 4 پیمان واشنگتن مربوط به سازمان آتلانتیک شمالی بحث و تصمیم گیری خواهد کرد.

طبق ماده 4 منشور ناتو، هر گاه یک از اعضا احساس کند «تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیتش» به خطر افتاده است می‌تواند درخواست نشست مشورتی کند.

پیوتر مولر سخنگوی دولت لهستان در این زمینه گفته، سرویسهای ما در حال حاضر در حال بررسی این حادثه هستند اما بخشهایی از واحدهای رزمی و سایر بخشهای نظامی به حالت آماده باش درآمده‌اند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک اما به نقل از منابعی گزارش داد که نشست اضطراری اعضای ناتو روز چهارشنبه 16 نوامبر در بروکسل برگزار خواهد شد.

دفتر ریاست جمهوری لهستان نیز اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به صورت تلفنی درباره حادثه اخیر صحبت کرده است.

براساس بیانیه ای که کاخ سفید در این زمینه منتشر کرده است، بایدن در طول تماس خود با «آندژی دودا»، بر تعهد قاطع واشنگتن به ناتو تاکید کرد. بایدن ضمن حمایت قاطع از ورشو به لهستان پیشنهاد داد در روند تحقیقات درباره اصابت موشکها به خاک لهستان کمک کند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در حساب توئیتر خود نوشت، با رئیس جمهور لهستان گفتوگو کردم و حمایت کامل پاریس را از ورشو اعلام کردم.

ماکرون افزود: لهستان می تواند روی کمک فرانسه برای تحقیقات جاری حساب کند.

وزارت خارجه کانادا در همین زمینه اعلام کرد که تحولات را از نزدیک رصد می‌کند و با لهستان در ارتباط است.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که اعضای این اتحادیه در حاشیه نشست گروه 20 در بالی اندونزی درباره لهستان جلسه اضطراری برگزار خواهند کرد.

همزمان یک مقام ارشد اوکراینی گفته، این اقدام تروریستی روسیه اولین بار نیست و اگر به آن پاسخ داده نشود آخرین آن نخواهد بود.

رسانه های لهستانی مدعی هستند که موشکهای روسیه در خاک این کشور فرود آمده است.

اما وزارت دفاع روسیه شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش رسانه‌ها و مقام‌های لهستانی درباره گمانه‌زنی در خصوص سقوط موشک‌های روسیه در منطقه برزیودوف، اقدام تحریک‌آمیز متعمدانه با هدف تشدید تنش است.

ساعتی پیش در شامگاه سه شنبه سقوط دو موشک در روستایی در لهستان به کشته شدن دست کم 2 نفر منجر شد. منابع خبری اعلام کرده‌اند که دو موشک به روستای لهستانی Przewodów در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرده است.

در پی این رویداد، رئیس جمهور لهستان نشست فوری شورای امنیت ملی این کشور را برگزار کرد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

پربیننده ترین خبرها